komentarze, opinie, gospodarka

Colliers: Sektor gastronomiczny w biurowych nieruchomościach komercyjnych

Błaszkiewicz_Przemysław_Colliers
S
ektor gastronomiczny w biurowcach mocno ucierpiał w wyniku pandemii COVID-19. Równocześnie, jak wynika z raportu Colliers „Zakupy w biurowcu” oczekiwania pracowników obiektów biurowych względem infrastruktury uzupełniającej, m.in. gastronomii, w czasach pracy hybrydowej nie zmalały, a wręcz wzrosły. Co drugiemu pracownikowi biurowca brakuje kantyny, a 37% sklepu spożywczego. Eksperci Colliers w najnowszej publikacji uwzględnili zarówno oczekiwania osób pracujących w warszawskich biurowcach, jak i przeanalizowali aktualną ofertę handlowo-usługową w tych przestrzeniach.

W porównaniu z 2018 r. widocznie wzrosło korzystanie z piekarni, co deklaruje aż 46% respondentów (wobec 27% w 2018 r.) a spadła odwiedzalność kantyn, kawiarni i restauracji. Obecnie, więcej niż w 2018 r. pracowników biurowców robi też zakupy w zlokalizowanych tam sklepach spożywczych (47% vs. 35% respondentów). Respondenci deklarowali, że w ciągu dnia pracy w biurze najczęściej kupują lunch (71%), kanapki (69 %), drobne przekąski (47%) oraz kawę i herbatę (30%). W porównaniu z 2018 r. nieznacznie zmniejszyły się zakupy kanapek oraz gorących napojów, natomiast zakupy lunchu i przekąsek pozostały na podobnym poziomie.

Porównując rok 2023 do 2018 można dostrzec nieznaczny spadek udziału wynajętych lokali dla sektora gastronomicznego (27% w 2023 vs. 31% w 2018 r.). W porównaniu do 2018 r. pracownicy biurowców chcieliby mieć lepszą ofertę gastronomiczną, „convenience” i usługową, podobną do tej, do jakiej przyzwyczaili się w przeszłości. To paradoks, biorąc pod uwagę, że znaczna część pracowników pojawia się w biurowcu jedynie 2-3 razy w tygodniu zwraca uwagę Przemysław Błaszkiewicz, Associate Director w Dziale Powierzchni Biurowych w Colliers.

Wyniki badania Colliers wskazują, że pracownicy nadal widzą braki w ofercie gastronomiczno-spożywczej. Na pytanie, czego brakuje w ofercie handlowo-usługowej w biurowcu niemal połowa (45%) z 350 respondentów odpowiedziała, że kantyny, 37% sklepu spożywczego, 29% restauracji, a 24% piekarni.

Źródło: Colliers (fragment raportu).