komentarze, opinie, gospodarka

Parki handlowe coraz popularniejszym formatem

patrycja_dzikowska

Patrycja Dzikowska – C&W

Do końca bieżącego roku w parkach handlowych Europy powstanie 1,3 mln m kw. nowej powierzchni, czyli o 50% więcej niż w całym 2015 r. Takie dane dostarcza Cushman and Wakefield w raporcie  European Retail Park Development Report.

Wynika z niego, że w 2017 r. przybędzie 1,1 mln m kw. nowej powierzchni w parkach handlowych – to również znacznie więcej niż w 2015 r., w którym łączna podaż wyniosła 863 000 m kw.

W latach 2016/2017, podobnie jak w 2015 r., najwięcej obiektów powstanie we Francji, na którą przypadnie 54% nowej podaży w parkach handlowych Europy Zachodniej. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania (17%) i Włochy (10%).

W porównaniu z Europą Zachodnią w Europie Środkowo-Wschodniej realizowanych jest znaczniej mniej projektów deweloperskich, przy czym najwięcej w Rosji, Polsce i Czechach.

Autorzy raportu wskazują na najważniejsze trendy na rynku parków handlowych:

  • Poprawia się oferta parków handlowych dzięki realizowanym przebudowom i modernizacjom
  • Rośnie zainteresowanie konsumentów i sieci handlowych parkami w atrakcyjnych lokalizacjach i z łatwym dojazdem
  • Kluczowymi czynnikami sukcesu parków handlowych jest bogata oferta handlowa, rekreacyjna i rozrywkowa
  • Powstaje coraz więcej mniejszych obiektów obsługujących lokalny rynek
  • Zmienia się struktura najemców przy rosnącym udziale sieci handlowych, które dotychczas wynajmowały powierzchnię tylko przy głównych ulicach lub w centrach handlowych
  • Do parków handlowych wchodzą sieci spożywcze z wyższego segmentu
  • Rośnie udział sieci franczyzowych w kilku subsektorach, w tym sieci odzieżowych, sklepów ze sprzętem AGD, najemców z branży rozrywki i rekreacji, w celu ograniczenia ryzyka nowego formatu
  • Wzrasta odwiedzalność przy malejących wskaźnikach pustostanów

– W Polsce w ostatnich 5 latach znaczenie parków handlowych zdecydowanie wzrosło. Do końca 2010 r. na rynek dostarczono zaledwie 500 000 m kw. w tym formacie, natomiast lata 2011–2015 przyniosły podwojenie tej wielkości. Na lata 2016/2017 przewidywany jest wzrost tego segmentu o kolejne ok. 280 000 m kw. Rozwój sektora parków handlowych stymulowany jest w dużej mierze przez wzrost zainteresowania deweloperów rynkami mniejszych miast. Ponad połowa nowej powierzchni handlowej w parkach handlowych w latach 2016/2017 oddawana będzie do użytku w małych miastach – poniżej 100 tys. mieszkańców.  Realizacja tego formatu wiąże się z niższymi kosztami i krótszym czasem budowy oraz umożliwia zastosowanie dogodnej stawki czynszowej i obniżenie kosztów eksploatacyjnych  – komentuje  Patrycja Dzikowska, Associate Director, Dział Doradztwa i Analiz Rynkowych w polskim biurze Cushman & Wakefield.