Informacje dnia

Magazyny w I kw. 2017 wg Colliers International

Maciej Chmielewski_com
W I kwartale 2017 roku zasoby powierzchni magazynowej w Polsce zwiększyły się o ponad 614 tys. mkw. i na koniec marca wyniosły ponad 11,8 mln mkw. – wynika z najnowszego raportu Colliers International. Na wysokim poziomie utrzymywał się także popyt, który w pierwszych trzech miesiącach wyniósł ponad 1 mln mkw. Najbardziej pożądanymi przez najemców lokalizacjami były Warszawa oraz Górny Śląsk.
Podaż jest znacznie wyższa niż rok temu. W I kwartale tego roku na rynek trafiło aż 38% więcej powierzchni magazynowej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Najwięcej nowej powierzchni magazynowej oddano w Poznaniu (127 tys. mkw.), w Toruniu/Bydgoszczy (103 tys. mkw.) oraz na Górnym Śląsku (72 tys. mkw.).
Deweloperem, który zdecydowanie zdominował rynek pod względem nowej podaży był Panattoni (54,5%). To do niego należą dwie z trzech największych inwestycji ukończonych w I kwartale tego roku – BTS o powierzchni 45 650 mkw. dla firmy Kaufland i BTS o powierzchni 38 tys. mkw. dla sieci Carrefour. Oba magazyny zlokalizowane w Bydgoszczy. Trzecią największa inwestycją był projekt Prologis – BTS  o powierzchni 42 170 mkw. w ramach Prologis Park Piotrków II dla Agata Meble.
Również popyt kształtuje się bardzo dobrze. Po rekordowym roku 2016 roku, kiedy to wynajęto ponad 3,3 mln mkw.,  na koniec pierwszego kwartału tego roku popyt wyniósł ponad 1 mln mkw. Dla porównania w analogicznym okresie ubiegłego roku było to blisko 680 tys. mkw.
Deweloperzy coraz częściej decydują się na inwestycje częściowo spekulacyjnie. Ponadto, obok dużych umów na projekty BTS na rynku będziemy obserwowali kolejne inwestycje typu BTO (znane również, jako fee development), w których klient zleca deweloperowi budowę magazynu na własność. W związku z rozwojem mniejszych firm z sektora e-commerce może także wzrosnąć zainteresowanie obiektami Small Business Units (SBU).
— W 2017 r. przewidujemy dalszy rozwój mniejszych rynków magazynowych takich, jak Toruń/Bydgoszcz, Lublin, Rzeszów, Szczecin. Na ich atrakcyjność wpływają poprawa stanu infrastruktury transportowej, dostępność gruntów inwestycyjnych i pracowników, których zaczyna brakować na najbardziej popularnych rynkach – mówi Maciej Chmielewski, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Logistycznych i Przemysłowych.