Z życia spółek

Sescom z prostymi sposobami na obniżenie kosztów zużycia energii w firmie

5b6c4d435ed5542009bc51490d1684e9
Ceny energii w Polsce zmieniają się w zastraszającym tempie. Dane z raportów przygotowywanych przez Towarową Giełdę Energii pokazują, że w pierwszym kwartale 2022 roku średnia ważona wolumenem obrotu cena RDN (Rynek Dnia Następnego) kształtowała się na poziomie prawie 700 zł za jednostkę MWh. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki argumentuje, że głównymi przyczynami wzrostu rachunków są wysokie ceny hurtowe energii oraz koszty zakupu praw do emisji CO2.

Sytuacja panująca na rynku energetycznym w bezpośredni sposób przekłada się na funkcjonowanie firm, które starają się optymalizować koszty użytkowania obiektów.

– Sescom jest spółką technologiczną działającą przede wszystkim w obszarze usług technicznego Facility Management, która pomaga swoim klientom wprowadzać rozwiązania, mające na celu poprawę efektywności energetycznej i generowanie oszczędności. Naszym klientom oferujemy usługi Energy Management, które pomagają zmniejszyć koszty mediów nawet o kilkanaście procent. Jest to oferta kierowana przede wszystkim do klientów posiadających znaczną liczbę zbliżonych do siebie pod względem funkcjonowania obiektów. Obecnie obsługujemy ich w Polsce niecały tysiąc. W ciągu ostatniego roku nasi klienci zaoszczędzili kilka milionów złotych. To jednak nie wszystko. Nasze działania przynoszą również korzyści ekologiczne, ponieważ wpływają na redukcję emisji CO2 i śladu węglowego – mówi Bartłomiej Gawin, Dyrektor Biura Energy i Digital w Sescom S.A.

Według prognoz analityków w ciągu najbliższych lat ceny prądu mogą nadal rosnąć. To oznacza, że dla przedsiębiorców koszty energii będą stawały się coraz większym obciążeniem. Sposobów na obniżenie wysokości rachunków jest wiele m.in.:

  • analiza umów na dostawy energii i dopasowanie ich parametrów do faktycznego zużycia,

  • regulacja nastaw urządzeń i instalacji technicznych obiektów pod kątem ich optymalnej pracy,

  • automatyzacja standardowych funkcji oszczędnościowych,

  • weryfikacja stanu, realizacja okresowych serwisów i usunięcie awarii,

  • wdrożenie dedykowanych polityk prooszczędnościowych i dobrych praktyk
    w działaniach personelu,

  • opomiarowanie zużycia, umożliwiające wielowariantową analizę danych w celu poszukiwania obszarów do optymalizacji i wypracowywania oszczędności.

Metody te nie wymagają dużych inwestycji i są dobrym początkiem do wprowadzenia optymalizacji zużycia energii w firmie i poprawy jej rentowności.

– W Secom poza tradycyjnymi metodami, swoim klientom oferujemy modernizację infrastruktury technicznej, pomagamy w automatyzacji procesów oraz proponujemy wdrożenie technologii smart metering, polegającej na szczegółowym opomiarowaniu zużycia energii, umożliwiającym wielowariantową analizę danych w celu poszukiwania obszarów do optymalizacji i wypracowywania oszczędności. Nasze autorskie rozwiązanie o nazwie SES Control, składa się z aplikacji, zestawów pomiarowych oraz zaawansowanego modułu analitycznego. Mierzy głównie zużycie energii elektrycznej, opcjonalnie czas pracy i temperaturę urządzeń w obiekcie. Takie rozwiązanie pozwala na precyzyjne opomiarowanie pracy urządzeń, integrację z innymi systemami, wizualizację i analizę danych, które pozwalają na skuteczne diagnozowanie problemów, zapobieganie usterkom, optymalizację pracy urządzeń i zwiększenie efektywności energetycznej – dodaje Paweł Trojanowski, Ekspert ds. Energy i Business Development Manager w Sescom S.A.

Ustalenie obszarów, w których można dokonać redukcji kosztów, daje możliwość sprawnego wdrożenie polityki oszczędnościowej w firmie. Poprawa stanu pracy urządzeń, zmiana stylu pracy, stanu infrastruktury budynku itp. pozwalają zredukować koszty nawet do 15%.

Źródło: Sescom S.A.