komentarze, opinie, gospodarka

Młodzi chcą być CEO – czy inwestowanie w studia jest konieczne?

jodko
Ekonomia należy wciąż do jednych z najpopularniejszych kierunków studiów, choć w czołówce w rankingach znajduje się informatyka, psychologia, zarządzanie czy prawo. Jednocześnie z badań wynika, że pokolenie Z widzi swoją karierę w roli prezesa – i to tu i teraz, a nie za 20 lat. Jaka i czy w ogóle inwestycja w studia się opłaca?

Od miesiąca uczelnie wyższe w Polsce ogłaszają wyniki rekrutacji na studia. Ekonomia znajduje się wśród najczęściej wybieranych. Po ogłoszeniu wyników rekrutacji na Uniwersytet Warszawski okazało się, że licznie starający się o indeks w Warszawie obcokrajowcy najchętniej rejestrowali się na kierunek: Finance, International Investment and Accounting (zanotowano na niego 215 zapisów).

Młodzi chcą szybko docierać na szczyt

– To jeden ciekawszych współczesnych trendów, że obecnie młodzi nie rozważają, w jaką stronę ich kariera powinna pójść, ale jak szybko osiągną stanowisko dyrektora generalnego. W tej chwili mamy na świecie co najmniej kilka znaczących firm, które zatrudniają dyrektorów generalnych w wieku 20 lat i – co ważne – ich pozycja w żaden sposób nie jest częścią planów sukcesyjnych. Przeglądając ranking firm S&P 500, można zauważyć, że niemal jedna trzecia nowo mianowanych dyrektorów generalnych w 2022 roku miała mniej niż 50 lat. Skąd to się bierze? Z inwestowania w przyszłość. Zmienia się biznes i firmy potrzebują już nie tylko doświadczenia albo niewyłącznie doświadczenia – zwraca uwagę Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group.

Z badań McKinsey wynika, że pokolenie Z jest ponad dwukrotnie bardziej skłonne do objęcia stanowiska CEO w porównaniu z pokoleniem X (odpowiednio 38 proc. i 18 proc.).

Jak ten trend wpływa na wybór studiów? Jakich wymaga się kompetencji i umiejętności?

– Zaburzają się bez wątpienia tradycyjne podziały i inaczej zaczynamy definiować doświadczenie czy wykształcenie. Już dziś coraz częściej oceniając różnego typu inwestycje, oceniamy takie elementy ich strategii, jak umiejętność nawigowania w złożonym i zmiennym środowisku biznesowym, budowania przewagi marketingowej czy komunikacyjnej. W poszczególnych przypadkach zaczyna liczyć się rozumienie tematów takich jak generatywna sztuczna inteligencja, czego poprzednie pokolenie CEO nie musiało rozumieć. Wygląda na to, że sztuczna inteligencja może nawet bardziej niż oczekiwania co do kariery młodych zmieni rynek pracy w sposób, który chyba wciąż trudno nam sobie wyobrazić. Jeśli wierzyć przewidywaniom, po wdrożeniu algorytmów AI zniknie 14 mln miejsc pracy – wylicza Jodko, powołując się na dane z raportu światowego Forum Ekonomicznego (WEF) „The Future of Jobs Report 2023”.

Pełny raport znajduje się na stronie internetowej RRJ Group.

Źródło: RRJ Group, autor: Radosław Jodko, ekspert ds. inwestycji RRJ Group.