komentarze, opinie, gospodarka

Sektor BPO będzie powiększał swoje biura

Arkadiusz Rudzki_SkanskaPonad 70% firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie swojego dotychczasowego biura w ciągu najbliższych dwóch lat. Takie wnioski płyną z raportu  „BPO i Centra Usług Wspólnych: Menedżerowie firm zabierają głos w sprawie nieruchomości biurowych”, przygotowanego przez Skanska i JLL pod patronatem ABSL.

 W Polsce działa już ponad 500 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, zatrudniających ok. 150 000 specjalistów. Do 2020 r. w branży może pracować już nawet 250 000 osób.

Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland, podkreśla: „Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu cechuje dynamiczny wzrost zatrudnienia. Według danych ABSL, od 2013 r. liczba osób pracujących w centrach outsourcingowych w Polsce wzrosła o 30%, a zdecydowana większość z tych firm planuje rozszerzyć zespół w najbliższych latach. Wraz z rozwojem sektora rośnie zapotrzebowanie na powierzchnię biurową. Firmy outsourcingowe są głównym motorem wzrostu popytu na powierzchnie biurowe na rynkach regionalnych. Szacuje się, że tylko w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. wygenerowały ok. 50% popytu w miastach poza Warszawą”.

Jak wynika z najnowszego raportu Skanska, JLL i ABSL, centra BPO/SSC w niedługim czasie będą potrzebować nowej powierzchni biurowej w obecnych lub nowych lokalizacjach (w tym samym mieście lub poza nim), wraz z pozyskaniem nowych projektów i dynamicznym wzrostem zatrudnienia.  41% firm z sektora BPO/SSC planuje przeprowadzkę do nowego biura na przestrzeni kolejnych trzech lat. Na tę decyzję ma wpływ kilka czynników, takich jak brak możliwości ekspansji w ramach obecnego obiektu, chęć zmiany lokalizacji na lepszą czy standardu na wyższy.

Menedżerowie reprezentujący sektor BPO/SSC postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej w procesie rekrutacji. 87% respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń zaprojektowana tak, aby sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje.

Pracodawcy przykładają szczególną uwagę do lokalizacji biura, dostępności komunikacji publicznej, kosztów najmu i wysokiego standardu technicznego budynku. Lokalizacja może, ale nie musi być centralna, jako że liczy się dobry i sprawny dojazd.