komentarze, opinie, gospodarka

Rynek centrów handlowych w III kw. 2016

 shopping-mall-906721_640
W ubiegłych trzech miesiącach w Polsce do użytku oddano jedynie kilka małych centrów handlowych. Na koniec III kwartału br. w budowie znajdowało się ok. 640 tys. m² powierzchni z planowaną datą otwarcia do końca 2017 roku, ok. 45 proc. trafi na rynek w okresie październik – grudzień 2016 roku – wynika z raportu Colliers International podsumowującego rynek handlowy w trzecim kwartale tego roku.
Liczba debiutów pozostaje ograniczona, a kilka sieci handlowych podjęło decyzje o zakończeniu działalności na polskim rynku, w tym modowa marka polskiej grupy LPP – Tallinder oraz amerykańska marka gastronomiczna – Dairy Queen. Swoje sklepy zamyka także polska sieć delikatesów Alma.
W III kw. br. nie oddano do użytku żadnego nowego centrum handlowego o powierzchni powyżej 5 000 m² GLA. Natomiast w Galerii Radomsko otwarto drugą część obiektu.
Kolejne centra handlowe rozpoczęły modernizacje i remonty, w tym Port Łódź, Galeria Krakowska i Poznań City Centre. Re-modeling następnych obiektów zapowiada również Carrefour (m. in. Zielone Wzgórza w Białymstoku i Galeria Gryf w Szczecinie).
Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł zgodnie ze stanem na koniec czerwca 2016 r. 3 proc., natomiast w dużych miastach (150 tys. – 400 tys. mieszkańców) – 4,6 proc.
Wśród głównych rynków handlowych najniższą wartością współczynnika powierzchni niewynajętej wciąż charakteryzuje się Warszawa (1,6 proc.). Natomiast najwięcej dostępnej powierzchni znajduje się w Poznaniu (5,2 proc.).
Wśród miast dużych (150 tys.- 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (9,3 proc.), a najmniej w Olsztynie (1,5 proc.).
Największym budowanym obecnie obiektem handlowym jest Posnania (ok. 100 tys. m²), której powierzchnia stanowi ponad ¼ podaży 2016 r. Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. m²), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m²) i Forum Gdańsk (62 tys. m²).