Rynek powierzchni handlowych

Rosja największym rynkiem centrów handlowych w Europie

Marek Noetzel_photo

Marek Noetzel, C&W

Rosja wyprzedziła Francję jeśli chodzi o wielkość rynku centrów handlowych w Europie. Obecnie to nasz wschodni sąsiad jest na pierwszym miejscu – tak wynika z najnowszego raportu Cushman& Wakefield.

W drugim półroczu 2014 r. ponad połowa nowej podaży centrów handlowych przypadła na Rosję, której łączne zasoby powierzchni pod koniec roku przekroczyły 17,7 mln mkw. Na drugim miejscu z zasobami wynoszącymi 17,66 mln mkw. GLA znalazła się Francja. Trzecim największym rynkiem centrów handlowych w Europie jest obecnie Wielka Brytania z 17,1 mln mkw., natomiast Polska znalazła się na siódmym miejscu w tym zestawieniu.

Na dzień 1 stycznia 2015 r. łączne zasoby powierzchni handlowej na Starym Kontynencie wyniosły 152,3 mln mkw., co oznacza wzrost rok do roku o 3,3%. Na Europę Zachodnią przypada obecnie 69% istniejącej powierzchni w centrach handlowych. C&W zwraca jednak uwagę na znaczący wzrost aktywności deweloperskiej w tego typu nieruchomości komercyjne w drugim półroczu 2014 r. w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie oddano do użytku 2,2 mln mkw. powierzchni w porównaniu z 981,000 mkw. w tym samym okresie w Europie Zachodniej.

Na największych rynkach Europy Zachodniej aktywność deweloperska coraz częściej koncentruje się wokół rozbudowy lub modernizacji małych lub starszych centrów handlowych, natomiast w Europie Środkowo-Wschodniej nadal budowane są przede wszystkim nowe, regionalne obiekty handlowe o dużym zasięgu oddziaływania.

W Polsce większość nowych centrów handlowych w 2014 r. powstała głównie w mniejszych miastach regionalnych poniżej 100.000 mieszkańców takich jak Siedlce (Galeria Siedlce, 33.500 mkw.), Ostrołęka (Galeria Bursztynowa, 27.000 mkw.), Starachowice (Centrum Galardia, 18.750 mkw.) i Ełk (Brama Mazur, 16.250 mkw.).

Obserwujemy zainteresowanie inwestorów i deweloperów projektami przebudowy i modernizacji istniejących obiektów, w odpowiedzi na wyraźnie zwiększającą się konkurencyjność rynku. Na atrakcyjności zyskują miejscowości mniejsze i średnie. Ze względu m.in. na korzystne prognozy wzrostu PKB, przewidujemy dalsze pozytywne zmiany na rynku – komentuje Marek Noetzel, Partner, Dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie Cushman& Wakefield w Polsce.