komentarze, opinie, gospodarka

Centra handlowe w Polsce – małe miasta w grze

Posnania_wiz

wizualizacja centrum handlowe Posnania

481 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 11 mln m kw. – tyle takich obiektów funkcjonuje w Polsce.  W 2015 roku najwięcej powierzchni handlowej trafiło na rynek w głównych aglomeracjach takich jak Warszawa, Katowice czy Łódź.

Z raportu PRCH Retail Research Forum wynika jednak, że  dużym zainteresowaniem ze strony deweloperów cieszyły się również mniejsze miasta.

W 2015 roku powstało w Polsce 27 nowych centrów handlowych ( o łącznej powierzchni 443 340 m kw.), a 18 już istniejących centrów zostało rozbudowanych (161 900 m kw.). Najwięcej nowych inwestycji, aż 12 ukończono w miastach poniżej 100 000 mieszkańców, natomiast w przypadku rozbudów najwięcej obiektów otwarto w największych aglomeracjach.

Największymi tradycyjnymi centrami handlowymi otwartymi w 2015 roku są: Zielone Arkady w Bydgoszczy (50 800 m kw.) Sukcesja w Łodzi (46 300 m kw.), Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 000 m kw.), Vivo! Stalowa Wola (32 500 m kw.) oraz Galeria Galena w Jaworznie (31 000 m kw.).

Obecnie jednak większość projektów, które pozostają w budowie zlokalizowana jest w największych polskich aglomeracjach, są to między innymi Posnania w Poznaniu (100 000 m kw.), Galeria Północna na warszawskiej Białołęce (64 000 m kw.), Wroclavia niedaleko wrocławskiego Dworca Głównego (64 000 m kw.) oraz Forum Gdańsk (62 000 m kw.).

W ubiegłym roku właściciela zmieniły centra handlowe o łącznej wartości 2,2 miliardów euro, co jest kwotą ponad trzykrotnie wyższą w porównaniu z 2014 rokiem. Najaktywniejszą grupą inwestorów kupujących obiekty handlowe w Polsce były fundusze amerykańskie (29% wolumenu transakcji).

Na rynku odnotowano kilka spektakularnych przejęć obiektów typu „prime”, do których należy zaliczyć sprzedaż Starego Browaru w Poznaniu funduszowi Deutsche Asset and Wealth Management oraz nabycie centrum handlowego Riviera w Gdyni przez Union Investment.