komentarze, opinie, gospodarka

Zarządzanie biurowcami – nowe wyzwania

zuzanna_paciorkoiweiczRynek biurowy należy dziś do najemców. Duża dostępność powierzchni wzmacnia ich pozycję negocjacyjną. Tak dzieje się zwłaszcza w Warszawie. Z tego powodu zarządcy biur muszą podejmować nowe działania, by zachować konkurencyjność – podkreśla dr Zuzanna Paciorkiewicz, MRICS, Dyrektor, Business Space Asset Services, Cushman & Wakefield

Chodzi przede wszystkim o dbanie o wysoki standard obiektu i wypracowanie bardzo dobrych relacji z najemcami. Liczy się niebanalny design i jakość wykończenia. Także aranżacja przestrzeni wspólnych i usługi na terenie obiektu, takie jak: kawiarnia, siłownia czy też strefa rozrywki i odpoczynku dla pracowników, tworzą atrakcyjne i wydajne środowisko pracy.

Stopniowo znaczenia nabierają też nowe technologie, które zwiększają energooszczędność obiektu i wydajność systemów. Usprawniają także komunikację z najemcami poprzez wprowadzenie różnorodnych aplikacji mobilnych. Dużym udogodnieniem jest również rozbudowany portal i helpdesk dla najemców.

Ekspert podkreśla, że zarządcy nadal borykają się z problemami natury prawnej.   Ubiegłoroczna nowelizacja prawa budowlanego nie wpłynęła znacząco na usprawnienie procesu uzyskiwania pozwoleń w przypadku prac aranżacyjnych w budynku. Nadal trzeba występować o takie samo pozwolenie, jak przy budowie nowego biurowca.

Można spodziewać się też wzrostu kosztów –  w wyniku noweli ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych od 1 stycznia br. wszystkie umowy zlecenia zostały objęte obowiązkową składką na ZUS, co przyczyni się do nieznacznego wzrostu kosztów utrzymania ochrony i serwisu sprzątającego. Najemcy i zarządcy będą więc zmuszeni do szukania oszczędności w innych obszarach.