komentarze, opinie, gospodarka

Strefy restauracyjnce centrów handlowych coraz większe

patrycja_dzikowska

W największych spośród obecnie realizowanych centrach handlowych w Polsce (jak np. Galeria Północna w Warszawie, Forum Gdańsk, Serenada w Krakowie, Galeria Libero w Katowicach) najemcy z kategorii gastronomia będą zajmować nawet ok. 7 000 – 8 000 mkw., a odwiedzający będą mogli wybierać z puli 30-40 lokali gastronomicznych o różnorodnym profilu.

Patrycja Dzikowska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Analiz Rynkowych Cushman & Wakefieldza zaznacza, że w ostatnich pięciu latach wydatki Polaków na usługi gastronomiczne wzrosły o ponad 20%. Według prognoz Oxford Economics, przez najbliższą dekadę dynamika ta będzie się utrzymywała, a nawet możemy obserwować jej nasilenie w efekcie pozytywnego splotu kluczowych czynników ekonomicznych, bogacenia się społeczeństwa oraz zmieniających się upodobań i hierarchii potrzeb konsumpcyjnych Polaków.

Ekspert podkreśla, że na przestrzeni ostatnich pięciu lat obroty na mkw. najmu w segmencie food court, restauracje i kawiarnie wzrosły nawet o ok. 15%.

Trend ten jest szczególnie widoczny w wiodących galeriach handlowych działających na najbardziej rozwiniętych rynkach największych polskich aglomeracji, gdzie wysoka siła nabywcza konsumentów przekłada się na duże wydatki na usługi gastronomiczne.

Wsegmencie restauracji coraz częściej pojawiają się unikalne koncepty wprowadzane dla urozmaicenia standardowej oferty. Wielu właścicieli starszych obiektów handlowych prowadzi obecnie intensywne działania w celu nie tylko „odświeżenia” strefy food court, ale również powiększenia puli restauracji czy kawiarni i wprowadzenia nowych operatorów, których obecność może przyciągnąć kolejnych klientów albo pozwoli utrzymać dotychczasowych.