Informacje dnia

Centra handlowe w Polsce – charakterystyka CBRE

Centra handlowe 2014 - najwięcej na ścianie wschodniej

Centra handlowe 2014 – najwięcej na ścianie wschodniej

„Shopping Centre Index Poland 2015” – to nowy raport CBRE na temat centrów handlowych w Polsce. Autorzy starają się pokazać jak funkcjonuje przeciętny tego typu obiekt komercyjny w naszym kraju.

Na potrzeby raportu przeprowadzono analizę 85 centrów handlowych w Polsce oraz blisko 7 000 umów najmu lokali handlowych i usługowych. Tym samym, zakres badania obejmował 20% powierzchni centrów handlowych w kraju. Zgodnie z wynikami analizy przeciętna nieruchomość komercyjna w tym segmencie ma powierzchnię 28 000 mkw., średnia stawka czynszu to 17,5 euro/mkw./mc a obroty utrzymują się na poziomie 2010 euro/mkw./rok.

 Agata Czarnecka, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku, CBRE:

„Obiekty handlowe w Polsce przez wiele lat budowane były w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców, trend ten został odwrócony kilka lat temu, deweloperzy skupili się na  dostarczeniu powierzchni handlowej w mniejszych miastach w Polsce. Oferowane stawki czynszu różnią się
w zależności od branży w jakiej działa najemca, ale również zależą od wielkości miasta, w którym centrum handlowe jest położone. Pomimo zróżnicowania w typie powierzchni oraz oferowanych czynszach, wciąż głównymi najemcami pozostają marki z branży odzieżowej, których lokale stanowią 32% powierzchni w obiektach handlowych.”