komentarze, opinie, gospodarka

Starsze centra handlowe muszą konkurować na trudnym rynku

DTZ

Renata Kusznierska DTZ

W ciągu najbliższych dwóch lat w Polsce przybędzie 60 nowych centrów handlowych. Tak wynika z danych DTZ. Obecnie w naszym kraju jest blisko 400 centrów, z tego 212 powstałych w latach 1995 – 2005. Całościowy zasób nowoczesnej powierzchni handlowej wynosi 9,5 mln mkw.

Duża podaż nowych nieruchomości komercyjnych tego typu sprawia, że zarządcy starszych obiektów są zmuszeni do ostrej konkurencji. Wg Renaty Kusznierskiej, Dyrektor Zespołu Powierzchni Handlowych CEE w DTZ właściciele takich obiektów powinni ocenić potencjał na tle konkurencji oraz oszacować na jakim etapie cyklu życia jest inwestycja. Chodzi o to, by znaleźć optymalne rozwiązanie, które pozwoli zatrzymać klientów. Nie zawsze musi być to koszto- chłonna modernizacja i rozbudowa. Czasem takie działania mogą być nieskuteczne, bo kluczem do popularności centrum handlowego jest lokalizacja. Z drugiej strony może się okazać, że wystarczą mniej zaawansowane zmiany – np. dostosowanie oferty najemców i np. wprowadzenie usług e- commerce.

–   Niekiedy położenie rynkowe galerii może ulec zmianie poprzez wprowadzenie nowych najemców, dodatkowych usług i nowoczesnych technologii, a także poszerzenie oferty pozahandlowej dla klientów –  komentuje Renata Kusznierska.