Informacje dnia

Polska Rada Centrów Handlowych ma 15 lat

240 członków reprezentujących ponad 70% powierzchni handlowej w Polsce i posiadających 3 tysiące lokali handlowo-usługowych – to silne grono przedsiębiorstw tworzących Polską Radę Centrów Handlowych. Już od 15 lat PRCH jako stowarzyszenie integruje, edukuje i wpływa na kształt branży nieruchomości komercyjnych w Polsce. Jednym z celów organizacji na najbliższe lata jest reprezentowanie coraz większej liczby podmiotów związanych z branżą.

Polska Rada Centrów Handlowych od początku istnienia z pierwszego rzędu obserwowała ewolucję funkcji centrów handlowych od pierwotnie nadrzędnej zakupowej, uzupełnionej sporadycznie innymi usługami, przez rosnący udział funkcji dodatkowych, aż po dążenie do wielokanałowości sprzedaży i kompleksowości usług oferowanych w galeriach. Organizacja rozwija się razem z rynkiem, jednak jej główny cel pozostaje niezmienny: wsparcie rozwoju branży nieruchomości handlowych.

W 2018 r. Polska Rada Centrów Handlowych obchodzi 15-lecie działalności. Skrupulatne budowanie wiedzy dzięki dotarciu do szerokiego spektrum podmiotów rynku handlowego i wymianę dobrych praktyk umożliwia aktywny dialog z organizacjami mającymi wpływ na przyszłość i dynamikę rozwoju branży nieruchomości komercyjnych w Polsce. PRCH przyczynia się tym samym do znoszenia barier prawnych w rozwoju handlu. Ponadto monitoruje rynek, wydaje i aktualizuje raporty dotyczące branży, a także korzysta z doświadczeń międzynarodowych organizacji branżowych (International Council of Shopping Centers i European Property Federation). W ciągu 15 lat działalności PRCH pozyskała ponad 240 członków, w których posiadaniu znajduje się łącznie 70% powierzchni handlowej i 3 tysiące lokali w Polsce.

– Od samego początku członkami wspierającymi PRCH były zarówno firmy deweloperskie, jak i sieci handlowe oraz firmy doradcze. Do dziś jest to wyróżnik naszej organizacji w stosunku do jej zagranicznych odpowiedników. Dynamicznie rośnie też w naszym gronie liczba przedstawicieli sektora usług B2B, takich jak kancelarie prawne czy facility management. Ponieważ zmienia się funkcja centrów z typowo handlowych na handlowo-usługowe i rozrywkowe, do PRCH dołączają także najemcy gastronomiczni i zapewniający rozrywkę w obiektach handlowych – mówi Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Centra handlowe stają się galeriami społecznościowymi, w których nie tylko robimy zakupy, ale spędzamy czas z rodziną i przyjaciółmi, gdzie korzystamy z licznych usług, szerokiej oferty gastronomicznej, mamy dostęp do niszowych marek i oryginalnych konceptów handlowych, możemy uprawiać sport czy czerpać pomysły na relaks lub rozrywkę.

– Podążając za zmieniającymi się trendami rynkowymi, chcemy angażować jeszcze więcej różnorodnych podmiotów działających w sektorze nieruchomości handlowych. Dzięki temu mamy szansę mówić głosem całej branży, zwłaszcza że stoi przed nią, szczególnie w ostatnim czasie, wiele wyzwań. Wśród nich są m.in. zakaz handlu w niedziele czy rosnąca rola internetu, technologii i kanałów mobilnych w wyborach zakupowych konsumentów. Jako PRCH mamy narzędzia w postaci raportów, analiz i badań, które pozwalają monitorować zmiany i ich przebieg oraz podejmować ważne dla branży inicjatywy w imieniu członków stowarzyszenia – dodaje Radosław Knap.
Z okazji 15-lecia działalności Polska Rada Centrów Handlowych planuje szereg działań, które mają na celu podsumowanie ostatnich lat działalności branży i jej wpływu na polską gospodarkę. Organizacja wyda również raport, w którym przyjrzy się przyszłości centrów handlowych.

***
Polska Rada Centrów Handlowych
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) powstała w 2003 roku i jest największą organizacją w Polsce skupiającą firmy związane z branżą centrów oraz ulic handlowych. Stowarzyszenie funkcjonuje na zasadach not-for-profit. Głównym celem działalności jest rozwój branży nieruchomości komercyjnych w Polsce poprzez edukację, organizowanie prestiżowych wydarzeń branżowych (Targi ReDI, PRCH Retail Awards), networking, wydawanie i aktualizowanie raportów dotyczących branży. PRCH reprezentuje branżę handlową wobec polskich i europejskich instytucji, monitoruje i opiniuje regulacje w zakresie handlu i nieruchomości komercyjnych, posiada również afiliację przy International Council of Shopping Centres (ICSC) oraz jest członkiem European Property Fedeartion (EPF) w Brukseli.