Z życia spółek

Optymistyczne re-otwarcie NEPI Rockcastle

a2
Spółka NEPI Rockcastle, właściciel 12 galerii handlowych w Polsce, jest zadowolona z wyników otwarcia swoich obiektów po okresie ograniczenia handlu. W pierwszym tygodniu po otwarciu galerie NEPI Rockcastle odwiedziło niemal 50 proc. klientów w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku.

Decyzja rządu z 28 kwietnia, w sprawie rozszerzenia działalności galerii handlowych tuż po weekendzie majowym, była dużą niespodzianką. Brak oficjalnego rozporządzenia aż do soboty, 2 maja, budził obawy, zarówno galerii, jak i konkretnych najemców, co do poniedziałkowego otwarcia w nowym reżimie sanitarnym.

Przedstawiciele NEPI Rockcastle, właściciela m.in. Bonarka City Center w Krakowie, Galerii Warmińskiej w Olsztynie i CH Solaris w Opolu, po przeanalizowaniu liczby otwartych sklepów i punktów usługowych oraz footfallu wszystkich swoich obiektów w pierwszych dniach po odmrożeniu handlu, są optymistycznie nastawieni do przyszłości handlu w galeriach.

Niemal połowa klientów wróciła do galerii

W poniedziałek, 4 maja, całkowity footfall w galeriach NEPI wyniósł 94,8 tys. – to 52 proc. liczby odwiedzających galerie w pomajówkowy poniedziałek w 2019. Kolejne dni wskazują na niewielkie obniżenie trendu, jednak łączny footfall z pierwszego tygodnia na poziomie 48 proc. rdr jest dla NEPI Rockcastle powodem do zadowolenia. Średnia odwiedzalność w poszczególnych galeriach była jednak wyższa i wynosi 50 proc. rdr. Dwie galerie mogą pochwalić bardzo satysfakcjonującym footfallem – powyżej 70 proc. rdr (CH Platan w Zabrzu i Galeria Warmińska w Olsztynie), a tylko trzy obiekty odnotowały odwiedzalność poniżej 40 proc.

Analiza mediów społecznościowych galerii wskazuje, że klienci doceniają przede wszystkim możliwość skorzystania z oferty butików (wiosenna odzież i buty) oraz sklepów z artykułami dla dzieci (nowe gry i zabawki). Jednocześnie większość klientów decydujących się na wizytę w galerii ma konkretne cele zakupowe i stara się realizować je w jak najkrótszym czasie. Przekłada się to na wysoki współczynnik konwersji.

– Dane odwiedzalności galerii z pierwszego tygodnia są bardzo dobre i pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość. Nowy reżim sanitarny – wymóg noszenia maseczek i rękawiczek, czy wprowadzony przez nas pomiar temperatury w strefach wejściowych galerii – nie są dla klientów przeszkodą do zakupów – mówi Dominik Piwek, Head of Marketing & PR, NEPI Rockcastle – Sytuacja zmusiła część klientów do dokonywania zakupów w e-commerce, ale nawyki zakupowe, szczególnie w segmencie odzieżowym, pozostają silne. Wierzymy, że wraz z kolejnymi etapami rozszerzania działalności naszych najemców – otwarciem restauracji, stref rozrywki, kin – footfall w galeriach ma szansę wrócić do poziomów z 2019 roku w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, a nie wykluczone, że jeśli sytuacja z COVID ulegnie poprawie, ludzie spragnieni „normalności” w jeszcze większym stopniu odwiedzą centra handlowe i tym samy osiągniemy lepsze wyniki footfall, niż w roku ubiegłym – dodaje Piwek.

Nie wszyscy zdążyli na otwarcie

Ze względu na krótki okres przygotowawczy poprzedzający otwarcie sklepów w galeriach, nie wszyscy najemcy zdążyli przygotować się na ponowne przyjęcie klientów. Odpowiedzialne za to są trzy czynniki: problem z zatowarowaniem, opóźnienia związane z zapewnieniem bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom (np. montaż ochronnych płyt pleksi przy kasach) i trudności ze skompletowaniem zespołu do pracy. Z powodu redukcji personelu, niektóre sklepy nie są w stanie pracować zmianowo i działają w skróconych godzinach.

Niemniej, w pierwszych dniach maja średnio 80 proc. najemców NEPI Rockcastle uprawnionych do prowadzenia działalności, otworzyło swoje lokale w galeriach, a do końca bieżącego tygodnia poziom otwartych sklepów powinien przekroczyć już 90 proc.

– Zdajemy sobie sprawę z trudności, z jakimi borykają się najemcy w związku z niespodziewanie szybkim otwarciem. W tej chwili priorytetem dla nas wszystkich pozostają bezpieczeństwo i zdrowie pracowników oraz klientów. Jednocześnie jesteśmy otwarci na udzielenie najemcom pomocy w jak najszybszym powrocie do normalności – podkreśla Dominik Piwek.

Po otwarciu #BezpiecznieWCentrum

Otwarcie galerii handlowych NEPI Rockcastle zostało przeprowadzone pod hasłem #BezpieczenstwoWCentrum. Aby ułatwić klientom przystosowanie się do nowych warunków, w ramach kampanii stworzono aż 85 materiałów graficznych, m.in. plakatów, infografik, czy kolejkowych naklejek podłogowych, które ułatwiają przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w galeriach, ale też grafik i animacji używanych w mediach społecznościowych galerii. Ich lekka, emotikonowa konwencja i wiosenna kolorystyka przyciągają uwagę odwiedzających, a różnorodne formy i miejsca ekspozycji sprawiają, że z pewnością dostrzeże je każda osoba odwiedzająca centrum handlowe.

Analiza zachowań klientów podczas pierwszego tygodnia po odmrożeniu handlu w galeriach NEPI Rockcastle pokazuje, że Polacy zachowują ostrożność podczas zakupów w dużych obiektach handlowych. Klienci powszechnie przestrzegają zasad bezpieczeństwa, a liczba incydentów związanych z brakiem maseczek czy przekraczaniem limitów w lokalach była marginalna. Brak „pustego” footfallu sprawia, że utrzymanie limitu osób w przestrzeni galerii, oraz odpowiedniego dystansu między nimi, nie stanowi dla zarządców problemu. Tygodniowy ruch w galeriach rozłożony był równomiernie – nie stwierdzono niebezpiecznie zwiększonej liczby klientów w piątkowe popołudnie czy w sobotę.

mat.pras.