komentarze, opinie, gospodarka

Innowacje w branży nieruchomości komercyjnych

freeimages.comBranża nieruchomości znajduje się na etapie ciągłego rozwoju. Wskutek ożywienia rynku coraz więcej biur nieruchomości wykorzystuje w swoich działaniach różnego rodzaju innowacyjne narzędzia i rozwiązania. Rozwój technologii, wszechobecny dostęp do Internetu oraz zmiana oczekiwań klientów wpłynęły na sposób oferowania nieruchomości na rynku.

Ważną zmianą jest fakt, że osoby poszukujące nieruchomości nie muszą udawać się do biur, aby uzyskać informację na temat jakie mieszkania lub domy oferowane są do sprzedaży. Dzięki portalom ogłoszeniowym oraz wyszukiwarkom internetowym bez trudu są oni w stanie zapoznać się z bieżącą ofertą oraz wybrać te pozycje, które wydają się dla nich interesujące.

Z tego względu rola pośredników nieruchomości z “dostarczycieli ofert” zmienia się w kierunku wsparcia i doradztwa przy wyborze i przeprowadzeniu transakcji oraz szybkiego informowania o rynkowych nowościach. Osoby poszukujące dobrych okazji rynkowych lub nietypowych ofert w danej lokalizacji są informowane przez swoich agentów niezwłocznie o pojawiających się nowych możliwościach. Jest to możliwe, jeśli dany pośrednik korzysta z nowoczesnych narzędzi i systemów, umożliwiających z jednej strony odpowiednie skojarzenie klienta z ofertą, a z drugiej dostęp do szerokiej bazy ofert (np. poprzez system współpracy między biurami, czyli system wymiany ofert MLS).

Warto podkreślić, że dokonywanie zakupów przez Internet dotyczy coraz szerszej gamy produktów i usług. Internet nie narzuca żadnych ograniczeń czasowych, można więc uniezależnić się od godzin otwarcia punktów oraz starannie zaplanować swoje zakupy. Można też przeznaczyć na nie tyle czasu, ile się chce, w komfortowych warunkach, np. w zaciszu własnego domu.

Czy nieruchomości kupowane są przez Internet? I nie, i tak. Nie, bo najczęściej przed ostateczną decyzją oglądamy je “na żywo”, ponadto nie unikniemy wizyty u notariusza. Tak, ponieważ w Internecie są oferty, które analizujemy, wybieramy z nich te warte uwagi i coraz częściej podejmujemy wstępne decyzje w oparciu o informacje i materiały, które się tam znajdują. Osoby sprzedające nieruchomość potrzebują więc fachowej pomocy w wypromowaniu swoich nieruchomości w taki sposób, aby w gąszczu innych ofert ich propozycja została zauważona przez potencjalnych nabywców, ale także i w taki, aby na podstawie zawartych tam informacji poszukujący mogli podjąć wstępne decyzje co do ich wyboru.

Aby skutecznie zachęcić zainteresowanych nabyciem nieruchomości, konieczne są profesjonalne zdjęcia statyczne, na których można zobaczyć posiadłość, rzuty i plany oraz dobre opisy, które zawierają kluczowe informacje o danej nieruchomości. Innowacyjnym rozwiązaniem jest wykorzystanie w prezentacji nieruchomości technologii 360 stopni (wirtualne spacery po nieruchomościach), pozwalającej obejrzeć dom, czy mieszkanie w sposób realistyczny, z perspektywy osoby uczestniczącej. Zdjęcia i filmy wykonane z drona pokazują szerszą perspektywę, otoczenie oraz okolicę. Z kolei Kody QR pozwolą powiązać informację znajdującą się na nieruchomości (np. popularne tablice “na sprzedaż”) z kompletnym opisem i prezentacją multimedialną w Internecie.

Osoby sprzedające nieruchomość oczekują także kompleksowej obsługi, doradztwa oraz wsparcia w całym procesie. Jeśli mają zlecić usługę, chcą aby ktoś zajął się wszystkim od A do Z,dlatego w sieci biur RE/MAX Polska wymagania stawiane wobec agentów nieruchomości są bardzo wysokie. Dostępność danych o nieruchomościach i ich przeznaczeniu przez Internet – jak wyszukiwarka ksiąg wieczystych, geoportal i inne mapy, plany zagospodarowania przestrzennego, street view itp. powodują, że nie sama informacja, a biegłość i szybkość w posługiwaniu się dostępnymi zasobami, umiejętność analizowania zawartych tam informacji i wyciągania wniosków ma kluczowe znaczenie w dobrym doradztwie czy przygotowaniu nieruchomości do sprzedaży.

Współcześni klienci oczekują też szybkiej informacji i reakcji – dlatego pośrednicy nieruchomości są dostępni coraz częściej online, posługując się tabletami czy smartfonami mogą odpowiadać na pytania lub wysyłać informacje i materiały w ciągu kilku minut.

To wszystko ukierunkowuje zmiany w pracy pośrednika nieruchomości w stronę ciągłego poszerzania wiedzy, kompetencji, profesjonalizmu oraz konieczności wykorzystywania w codziennej pracy nowoczesnych narzędzi i technologii oraz biegłego posługiwania się nimi. To także zmienia rynek nieruchomości w kierunku coraz powszechniej zawieranych umów wyłącznych, które umożliwiają dobrą prezentację nieruchomości, kompleksową obsługę całego procesu oraz pełną współpracę z innymi uczestnikami rynku – zarówno z tymi, którzy sami szukają ofert, jak i z innymi pośrednikami pracującymi na zlecenie swoich klientów.

 

AgataStradomska

Menadżer ds. Marketingu i Szkoleń

RE/MAX Polska