rynek nieruchomości inwestycyjnych na sprzedaż

Home staging, czyli jak skutecznie podnieść wartość mieszkania

daniil-silantev-574966-unsplash
Odpowiednie przygotowanie mieszkania do sprzedaży może mocno wpływać na jego końcową cenę. Warto zatem zastosować kilka zasad home stagingu, aby cena transakcyjna była dla nas zadowalająca.

Wystawiając mieszkanie na sprzedaż spodziewamy się dużego zainteresowania i szybkiej sprzedaży. Tymczasem jednak w przypadku niektórych nieruchomości oczekiwania mijają się z rzeczywistością.
Jeśli oferta sprzedaży mieszkania jest długo dostępna na rynku a pomimo ogłaszania się chętnych do jego obejrzenia, nikt nie składa oferty kupna, warto rozważyć home staging.

Czym jest home staging?
Celem home staging jest aranżacja mieszkania w taki sposób, aby zwiększyła się jego wartość rynkowa. Home staging ma podkreślić atuty nieruchomości, dodać jej charakteru i stylu. Czasami zastosowanie home stagingu sprawia, że nabywca znajduje się bardzo szybko, w innych przypadkach odpowiednia aranżacja może nawet podnieść wartość nieruchomości.
Techniki stosowane w home stagingu opierają się za marketingu. Chodzi o to, aby mieszkanie zostało zaaranżowane w taki sposób, aby było atrakcyjne na pierwszy „rzut oka”. Osoba oglądająca mieszkanie powinna wyobrazić sobie, że mogłaby w nim zamieszkać. Stąd bardzo istotne jest, aby mieszkanie było urządzone w dość uniwersalnym i neutralnym stylu.
Dość ważną kwestią w przypadku home stagingu jest urządzenie mieszkania niskim kosztem. Chodzi więc o wprowadzenie w mieszkaniu zmian przy równoczesnym nieobciążaniu budżetu obecnego właściciela. Istotne jest, aby jego końcowy zysk był zadowalający, pomimo konieczności poniesienia kosztów związanych z home stagingiem.
Do realizacji modernizacji mieszkania wg zasad home stagingu możemy zatrudnić odpowiedniego specjalistę – to da nam najwyższą pewność, że atrakcyjność mieszkania w oczach kupujących się zwiększy. Można oczywiście pokusić się o wykonanie home stagingu we własnym zakresie.

Home staging w praktyce
Przede wszystkim należy zacząć od określenie, kto będzie naszym klientem docelowym. Jeśli mieszkanie znajduje się w budynku z windą, balkonem, jest co najmniej dwu- lub trzypokojowe a w jego pobliżu znajduje się plac zabaw, to będzie to doskonałe mieszkanie dla rodzin z dziećmi. Z kolei jeśli jesteśmy właścicielami kawalerki usytuowanej w centrum miasta lub w atrakcyjnej (pod kątem biznesowym lub towarzyskim) lokalizacji, to warto urządzić mieszkanie w taki sposób, aby trafiało w gust młodych par oraz singli.
Każde z tych mieszkań powinno zostać w nieco odmiennym stylu. Na przykład jeśli spodziewamy się, że nasze mieszkanie będzie najbardziej odpowiednie dla singli, którzy są w trakcie studiów lub rozkręcają swoją karierę zawodową, to należy pamiętać o wydzieleniu przestrzeni z wygodnym biurkiem do nauki lub pracy.

Kiedy wiemy już, pod jakim kątem planujemy urządzenie naszego mieszkania, należy przejść do obliczenia kosztów, jakie będą związane z modernizacją. Należy wziąć pod uwagę koszty zakupu farby do ścian, dekoracji, zasłon, ewentualnie mebla jak np. kanapa, jeśli konieczna jest jego wymiana. W oparciu o to, jakim budżetem dysponujemy, będziemy mogli ustalić czy możliwa będzie całkowita realizacja naszych planów w ramach home stagingu, czy może – ze względu na zbyt wysokie koszty, których wolelibyśmy uniknąć – z których modernizacji zrezygnować.

bench-accounting-49907-unsplash

Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie, jakie kolory najlepiej sprawdzą się w naszym mieszkaniu. Dobrze stawiać na neutralne, jasne kolory, które sprawią, że wnętrze mieszkania wyda się bardziej przestronne i jasne.

Jeśli zależy nam na tym, aby potencjalny kupujący utożsamił się ze sprzedawanym mieszkaniem, wyobraził sobie swoje własne życie w nim, to musimy je zdepersonalizować. Jeśli na ścianach będą wisieć zdjęcia w ramkach a na półkach będą stały nasze prywatne pamiątki itp. to kupującemu trudniej będzie wyobrazić sobie swoje własne rzeczy rozmieszczone we wnętrzu M.
Z mieszkania należy zatem usunąć wszelkie, zdjęcia, pamiątki i inne prywatne rzeczy. Nie tylko zdepersonalizujemy wnętrze mieszkania ale także je „odgracimy” co sprawi, że wyda się bardziej schludne i eleganckie, a co za tym idzie – atrakcyjniejsze i więcej warte.

Dekoracje powinny być efektowne i powinno być ich stosunkowo niewiele. Warto postawić na designerski zegar ścienny, ładne donice, lampkę nocną czy efektowną ramkę na zdjęcie z neutralną fotografią, np. panoramą miasta. Narzuty na łóżko, ozdobne poduchy czy dywany, firany oraz zasłony również będą doskonałym pomysłem na ocieplenie wizerunku mieszkania.
Warto zainwestować w rośliny zielone, które nadadzą wnętrzu mieszkania naturalności i sprawią, że wyda się ono bardziej przytulne.

Rzeczą, o której należy bezwzględnie pamiętać przed każdą prezentacją mieszkania, jest jego nienaganna czystość. Osoby zainteresowane kupnem z pewnością zwrócą uwagę na ten szczegół.

Ostatnią rzeczą o jaką powinniśmy zadbać, jest odpowiednia prezentacja sprzedawanego mieszkania w ofercie. Ludzie kupują oczami, dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy dopilnować kwestii fotografii. Zdjęcia mieszkania powinny ukazywać jego największe atuty. Każde pomieszczenie powinno zostać sfotografowane pod takim kątem, aby widoczne było całe wnętrze.
Szczegółowy opis to kolejna ważna kwestia. Powinien zawierać wszystkie ważne informacje na temat mieszkania oraz najbliższej okolicy. Powinniśmy zatem dokładnie opisać rozkład mieszkania, metraż pomieszczeń, obecne przeznaczenie każdego pomieszczenia, czy posiada ono balkon lub taras itp. Niezmiernie istotne jest opisanie stanu technicznego sprzedawanego lokalu mieszkalnego. Jeśli w budynku znajduje się winda, monitoring lub ochrona, warto o tym wspomnieć. Obecnie bardzo ważnym kryterium wyboru jest dla kupujących parking. Jeśli w budynku znajduje się podziemny parking, lub dostępne są naziemne miejsca parkingowe, koniecznie zamieśćmy taką informację w ogłoszeniu, gdyż jest to bardzo duży atut. Infrastruktura otoczenia także jest bardzo istotna. W ogłoszeniu powinna być zawarta informacja na temat bliskości szkół, przedszkoli, przychodni, kościołów, sklepów handlowych i usługowych itp. Dobrym pomysłem jest także zawarcie informacji na temat odległości do najbliższego przystanku tramwajowego lub autobusowego.

Jeśli sprzedaż naszego mieszkania odbywa się przy wsparciu biura nieruchomości, warto rozważyć umowę na wyłączność. Współpraca tylko z jednym biurem nieruchomości zwiększy szansę na sprzedaż, ponieważ agent odpowiedzialny za ofertę będzie aktywniej poszukiwał nabywcy, niż w przypadku ofert otwartych.

Home staging, jako w miarę szybki i nisko kosztowy lifting mieszkania, wydaje się rozsądnym rozwiązaniem nie tylko w sytuacji, gdy oferta sprzedaży mieszkania pozostaje na rynku długo bez odzewu. Warto rozważyć jego zastosowanie już po podjęciu decyzji co do sprzedaży nieruchomości, gdyż niejednokrotnie zdarzało się, że mieszkanie po home stagingu osiągało wyższą cenę sprzedaży, niż początkowo zakładał sprzedający. Niewielkim nakładem finansowym możemy więc nie tylko szybciej sprzedać mieszkanie, ale także zwiększyć jego wartość rynkową.

Redakcja
Komercja24.pl