komentarze, opinie, gospodarka

Czy Polacy są rozsądnymi konsumentami?

gyorgy-bakos-255338-unsplash shopping
W badaniu przeprowadzonym na potrzeby Konferencji Nienieodpowiedzialni, 45 proc. respondentów określiło się mianem rozsądnych konsumentów, odmienne zdanie mieli o reszcie Polaków – 26 proc. badanych uważa nasze społeczeństwo za zachłanne.

Wykorzystywane przez firmy sztuczki nie wpływają w znacznym stopniu na wzrost zainteresowania produktem, obniżają natomiast poziom zaufania konsumentów do marki.
Podczas debaty o kłamstwie jako najskuteczniejszym narzędziu sprzedaży rozmawiali eksperci, m.in. prezes NIK – Krzysztof Kwiatkowski, socjolog dr Tomasz Sobierajski oraz Przemek Gdański – Prezes Zarządu Banku BGŻ BNP Paribas.

Ideą Konferencji Nienieodpowiedzialni jest zainspirowanie jej uczestników do podjęcia działań, aby świat, nie tylko biznesu, był bardziej odpowiedzialny. Podczas tegorocznej edycji, która miała miejsce 7 listopada w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, autorytety moralne oraz eksperci ze świata nauki i biznesu próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy zachłanność jest źródłem nieodpowiedzialności oraz jak odróżnić, co jest kłamstwem, a co prawdą. W Konferencji wzięło udział 430 osób.

Podczas Konferencji prof. Dominika Maison zaprezentowała wyniki badania przeprowadzonego dla Nienieodpowiedzialnych -„Chciwy, zachłanny czy zagubiony?”. Respondenci zapytani o to, jakimi są konsumentami, w 45 proc. odpowiadali, że rozsądnymi, 36 proc. uważa, że ma kontrolę nad swoimi decyzjami zakupowymi, a 1/3 twierdzi, że jest odpowiedzialna lub oszczędna. Jedynie 13 proc. przyznaje, że potrafi w tej kwestii zaszaleć, 7 proc. uważa się za impulsywnych konsumentów, a tylko 2 proc. respondentów odpowiedziało, że są zachłanni. Zupełnie inaczej wyglądają opinie Polaków na temat innych rodaków. Aż 29 proc. badanych uważa, że Polacy są rozrzutni, 26 proc., że zachłanni, a jedynie 12 proc. uznało, że polscy konsumenci kierują się rozsądkiem. Respondenci zostali także zapytani o to, co zrobiliby z zaoszczędzonymi pieniędzmi. ¼ badanych o wysokim stopniu materializmu odpowiedziała, że wydałaby te środki. Dla porównania, podobnie postąpiłoby tylko 13 proc. osób o niskim stopniu materializmu.

Źródło: ANG Spółdzielnia – pomysłodawca projektu Nienieodpowiedzialni.