komentarze, opinie, gospodarka

Chińczycy przyglądają się logistyce przedsiębiorstw w Europie

MOFCOM CAITEC European Supply Chain Tour - House of Commons-1W ramach optymalizacji łańcucha dostaw i zwiększania jego wydajności przedstawiciele Ministerstwa Handlu Chińskiej Republiki Ludowej (MOFCOM) odwiedzili w maju europejskie zakłady wiodących sieci detalicznych, producentów, dostawców rozwiązań logistycznych oraz grup przemysłowych, aby przyjrzeć się sposobom zarządzania łańcuchami dostaw dóbr szybkozbywalnych w Europie.

Wśród europejskich gospodarzy i uczestników wizyty znalazły się: sieci sprzedaży detalicznej – ASDA, SPAR i Waitrose, producenci – Nestlé, Coca-Cola, P&G i L’Oreal oraz dostawcy usług logistycznych – CHEP, IFCO, DHL, IGD i Lean Enterprise Institute. Chińską delegację stanowili przedstawiciele MOFCOM oraz instytutu badawczego Chińskiej Akademii Handlu Międzynarodowego i Współpracy Gospodarczej (CAITEC).

Wysoko cenimy silną współpracę i relacje biznesowe pomiędzy Chinami a Europą. Przy utrzymującym się szybkim i stabilnym rozwoju gospodarki Chin podejmujemy wysiłki, aby zapewnić długotrwałą wydajność i zrównoważony rozwój naszego łańcucha dostaw. Ta wizyta stanowi istotną część tych zmagań –powiedział GU Xueming, prezes CAITEC. Niezmiernie nam miło, że mamy możliwość spotkania z europejskimi liderami branży i bezpośredniego zapoznania się ze skutecznymi praktykami, które moglibyśmy zastosować w Chinach. Wizyta studyjna przyczyni się dodalszej współpracy pomiędzy Chinami a odwiedzonymi spółkami, a także do długoterminowego rozwoju tych firm w Chinach –dodaje.

Łańcuch dostaw branży FMCG w Chinach musi pokonać wiele barier utrudniających poprawę jego  wydajności. Są to między innymi takie kwestie, jak: rozproszona dystrybucja, rosnące koszty pracy, brak norm czy spójnej infrastruktury wspomagającej. Przewozy pełnopojazdowe nie są standardem. Często przyczepy są załadowywane ręcznie z ograniczonym wykorzystaniem palet, a czas załadunku i rozładunku jest nieprzewidywalny. Jednak z uwagi na silny wzrost gospodarczy Chin oraz bycie jedną z największych gospodarek na świecie wszelkie usprawnienia w łańcuchu dostaw przyniosą wymierne korzyści.

Europejscy uczestnicy wizyty podkreślali znaczenie krytycznych części każdego etapu łańcucha dostaw. Zwracali uwagę na konieczność standaryzacji platform, ciężarówek i wykorzystywanego sprzętu, inwestycji w prognozowanie i systemy obsługi zamówień, a także sprawnego zarządzania zapasami. Usprawnienia te prowadzą do zwiększenia dostępności produktów dla klientów przy mniejszym wpływie na środowisko naturalne.

Chętnie skorzystaliśmy z możliwości pokazania jak wystandaryzowane palety i kontenery korzystnie wpływają na cały łańcuch dostaw – zaczynając od hodowców świeżych produktów i firm pakujących a kończąc na sieciach sprzedaży detalicznej i konsumentach. Zwiększoną wydajność przy niższych ogólnych kosztach łańcucha dostaw można uzyskać dzięki właściwej organizacji, odpowiedniemu sprzętowi i szkoleniompodkreśla Peter Mackie, prezes grupy CHEP.

FIRMA CHEPjest światowym liderem w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań w zakresie zarządzania paletami. Założona w 1945 roku, działa aktualnie w ponad 60 krajach świata, świadcząc usługi największym globalnym firmom z sektora dóbr konsumpcyjnych. Właścicielem firmy jest Grupa Brambles Limited notowana na australijskiej giełdzie papierów wartościowych. Do Grupy Brambles należą oprócz CHEP IFCO, Pallecon, Transpac oraz Ferguson Group.

CHEP oferuje usługę poolingu palet, która polega na współużytkowaniu stałej jakości palet
i kontenerów przez wielu klientów. Pooling jest strategicznym rozwiązaniem biznesowym dla firm, które chcą ograniczyć wydatki kapitałowe i poprawić działanie łańcucha dostaw. Rozwiązania logistyczne CHEP są przyjazne dla środowiska i pomagają chronić produkty klientów poprzez połączenie wieloletniego doświadczenia oraz ogromnej bazy aktywów.

CHEP zatrudnia ponad 11 500 pracowników, zarządza ponad 275 milionami palet. W Europie CHEP posiada ponad 400 magazynów serwisowych palet. CHEP w Polsce istnieje od 16 lat, a z jego systemu korzysta 650 przedsiębiorstw, w tym zarówno firmy polskie, jak i koncerny międzynarodowe. Aktualnie CHEP Polska wydaje rocznie ponad 20 mln palet swoim klientom w Polsce oraz odbiera palety z blisko 10.000 punktów dystrybucyjnych. Palety podlegają inspekcji i naprawie w Centrach Serwisowych – Kampinos, Radom, Świętochłowice, Gądki, Bydgoszcz, Niewiadów, Wrocław.

Za swoje zaangażowanie we wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju firma otrzymała nagrody: Przedsiębiorca Efektywny Surowcowo 2013 oraz Promotor Ekologii 2015. W 2015 i 2016 roku firma CHEP Polska otrzymała także tytuł Gazeli Biznesu przyznawany przez dziennik gospodarczy „Puls Biznesu”.