komentarze, opinie, gospodarka

Dywersyfikacja to szansa na przyciągnięcie nowych graczy

Anna_Wysocka
Postępujące zróżnicowanie i polaryzacja rynku handlowego tworzy atrakcyjne warunki dla ekspansji światowych marek, czego przykładem jest decyzja Urban Outfitters o wejściu do Polski.

W miarę jak rynek dużych centrów handlowych nasyca się, deweloperzy i najemcy weryfikują swoje strategie rozwoju. W największych polskich aglomeracjach atrakcyjną alternatywą biznesową są projekty wielofunkcyjne, na znaczeniu zyskują również parki handlowe. Dywersyfikacja sektora nieruchomości handlowych w Polsce to dobra wiadomość dla zagranicznych i polskich marek, które planują u nas dalszą ekspansję, a także nowych graczy, którzy rozważają debiut na polskim rynku.
Już w wkrótce swój pierwszy sklep w Polsce otworzy Urban Outfitters, kultowy amerykański multibrand, reprezentujący topowe marki z kategorii odzież, dodatki, kosmetyki czy gadżety do domu. Jeszcze do niedawna tak duży, zagraniczny gracz zdecydowałby się na debiut w wiodącym centrum handlowym, jednak aktualnie na ich celowniku coraz częściej znajdują się obiekty wielofunkcyjne. Urban Outfitters na swoją pierwszą lokalizację wybrał Elektrownię Powiśle. Do debiutu w Polsce popularną sieć niewątpliwie skłoniły takie czynniki jak dojrzałość rynku handlowego, rosnąca siła nabywcza, nasza otwartość w stosunku do oryginalnych konceptów modowych, jak również dostępność nietuzinkowych powierzchni do wynajmu, odpowiadających charakterowi marki.

„Projekty mixed-use to zdecydowanie jeden z najważniejszych kierunków rozwoju sektora nieruchomości komercyjnych w Polsce. To naturalny etap związany z dojrzewaniem polskiego rynku i rosnącymi apetytami polskich konsumentów, którzy poszukują wygody i pozytywnych doświadczeń. Te dwa aspekty to przewagi konkurencyjne takich projektów, jak Elektrownia Powiśle, które oferują wiele funkcji w jednym miejscu, a oprócz tego kuszą ciekawą i ponadczasową architekturą. Ich wciąż rosnącą popularność potwierdza też fakt, że oprócz Urban Outfitters swój polski debiut będzie miała tu również marka Weekday” – powiedziała Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

I kwartał 2019 tradycyjnie już nie obfitował w nowe otwarcia – na rynek trafiło wtedy 38 000 mkw. powierzchni handlowej. Dużo bardziej aktywny jest II kwartał, w którym już do tej pory dostarczono 110 000 mkw. nowej powierzchni. Największym otwarciem zarówno II kwartału jak i całego 2019 roku jest Galeria Młociny (78 500 mkw. GLA). Choć pozostałe zaplanowane na ten rok otwarcia będą dotyczyły projektów poniżej 30 000 mkw., to w całym 2019 roku rynek handlowy może wzrosnąć o ok. 430 000 mkw. nowej powierzchni w ramach wszystkich formatów.

„Deweloperzy coraz częściej analizują potencjał biznesowy mniejszych miast, a także dzielnic dużych aglomeracji, które znajdują się na ich obrzeżach. Nasycenie powierzchnią handlową w takich lokalizacjach jest jeszcze stosunkowo niskie, a potrzeby zakupowe ich mieszkańców coraz większe. Stąd rośnie zapotrzebowanie na parki handlowe oraz centra „convenience”, które służą zrobieniu szybkich, codziennych zakupów bez konieczności odbywania czasochłonnych podróży. Mniejsze formaty handlowe są niezmiennie kierunkiem ekspansji również dużych sieci, jak CCC. Powodem jest chęć bycia jak najbliżej swojego klienta” – powiedział Hubert Oleksiak, Starszy Konsultant w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Jednocześnie, już od dłuższego czasu właściciele dużych centrów handlowych, częściowo zmieniają ich funkcję, dostosowując tym samym ofertę do zmieniających się oczekiwań konsumentów poprzez zwiększenie oferty rozrywkowej, usługowej i gastronomicznej. Dzięki temu centra stają się miejscem nie tylko robienia zakupów, ale także spędzania wolnego czasu, również w niehandlowe niedziele miesiąca.

Autorami raportu są eksperci JLL.