Informacje dnia

Centra handlowe – dobre widoki na przyszłość

Magdalena Sadal_Cresa Polska (1)

Rok 2017 przyniósł wiele ciekawych wydarzeń na polskim rynku handlowym. Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej w firmie Cresa Polska podsumowała przełomowe wydarzenia w raporcie „Retail Space Tracker” oraz przedstawia prognozy dla branży nieruchomości handlowych na 2018 rok.

Jednym z najważniejszych wydarzeń było otwarcie Galerii Północnej w Warszawie, pierwszej od dziesięciu lat dużej galerii w stolicy. Na wyróżnienie zasługują także otwarcia: spektakularnego obiektu handlowo-rozrywkowego Wroclavii na już trudnym rynku, bo jednym z najbardziej nasyconych powierzchnią handlową rynków w Polsce, jakim jest aglomeracja wrocławska, krakowskiego centrum handlowego Serenada oraz lubelskiego SKENDE Shopping, z pierwszym we wschodniej Polsce sklepem IKEA. Zakończyły się również rozbudowy szczecińskiego centrum handlowo-rozrywkowego Galaxy oraz warszawskiej Arkadii.

W sumie w 2017 roku otworzyło się 19 nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 381 tys. mkw., w tym dziewięć centrów handlowych o sumarycznej powierzchni najmu 279 tys. mkw., siedem wolnostojących magazynów handlowych o sumarycznej powierzchni 81 tys. mkw. oraz trzy małe parki handlowe o łącznej powierzchni 21 tys. mkw. Zakończono również dziewięć rozbudów istniejących obiektów o sumarycznej powierzchni 45 tys. mkw. GLA, które stanowią prawie 11% całkowitej podaży ubiegłego roku. Tutaj również dominuje format centrów handlowych, który w wyniku zakończonych modernizacji i rozbudów sześciu obiektów powiększył się prawie o 36,6 tys. mkw.

W 2017 roku zmiany nastąpiły również w formacie centrów wyprzedażowych, ponieważ zakończyła się kolejna faza rozbudowy Outlet Park Szczecin (3,8 tys. mkw.), a dzięki zmianie formatu rzeszowskiej Galerii Graffica powstał Outlet Graffica (17 tys. mkw.).
Najwięcej nowej powierzchni handlowej, bo aż 256 tys. mkw. oddano do użytku w największych aglomeracjach. Wartość ta stanowi 60% całkowitej powierzchni handlowej dostarczonej w 2017 na rynek. Również małe miasta poniżej 100 tys. mieszkańców są beneficjentem otwarć 2017. W sumie ten rynek wzbogacił się o 82 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, co stanowi 19% całkowitej podaży zeszłego roku. Na pozostałe kategorie wielkościowe, tj. miasta 200-400 tys. mieszkańców i 100-200 tys. mieszkańców przypada odpowiednio 15% i 6% zeszłorocznej podaży.

Z drugiej strony w połowie roku podjęto decyzję o wyburzeniu zamkniętego rok wcześniej Centrum Handlowego Sosnowiec w celu zbudowania tam parku magazynowego, co jest wydarzeniem bez precedensu na polskim rynku. Tymczasowo zamknięto warszawskie centrum handlowe Fort Wola jako wstępny etap przygotowania obiektu do przebudowy i remodellingu, a mniejsze centrum handlowe Atrium w Tczewie zakończyło ostatecznie swoją działalność.

Finalnie na koniec 2017 roku w Polsce było 14,3 mln mkw. powierzchni handlowej w 771 obiektach handlowych. Na tę liczbę złożyły się obecnie działające: 424 centra handlowe o łącznej powierzchni najmu wynoszącej ok. 10,5 mln. mkw., 69 parków handlowych, których sumaryczna powierzchnia przekracza milion mkw., 14 centrów wyprzedażowych o sumarycznej powierzchni najmu 243 tys. mkw. i 264 magazyny wolnostojące, których łączna powierzchnia najmu wynosi ponad 2,5 miliona mkw.
Całkowita podaż nowej powierzchni handlowej w kończącym się 2017 roku wynosi 426 tys. mkw. GLA. Wartość ta jest 9% niższa od podaży poprzedniego roku i aż o 25% niższa od średniej rocznej podaży w poprzednich pięciu latach. Co prawda dynamika wzrostu powierzchni handlowej w ostatnich dwóch latach zmniejszyła się do poziomu 3%, podczas gdy w okresie pięciu poprzednich lat średnie tempo rocznego przyrostu nowej powierzchni handlowej wynosiło ok. 6%, jednak w tym samym czasie odnotowano dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej, po ok. 6% rocznie, co jest znacznym przyspieszeniem w porównaniu ze średnią z poprzednich pięciu lat wynoszącą ok. 3%.

„Powolne wyhamowywanie tempa przyrostu nowej powierzchni z równoległym trendem dynamicznego wzrostu sprzedaży detalicznej świadczy o stabilnym rozwoju rynku powierzchni handlowych, na którym coraz większe znaczenie będą miały inwestycje w jakość powierzchni handlowej, ofertę poszczególnych obiektów, ciągłe podnoszenie jakości usług i tzw. shopping experience” – mówi Magdalena Sadal, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych Branży Handlowej, Cresa Polska.

Obecnie w budowie znajduje się ok. 600 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Ok. 70% tej powierzchni zaplanowane jest do otwarcia w 2018 roku. Największymi nowymi obiektami 2018 roku będą Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Galeria Libero w Katowicach (45 tys. mkw.) i Gemini Park Tychy (36 tys. mkw.). Na 2018 rok zaplanowane jest również oddanie do użytku powierzchni handlowych w Cedecie (dawny Dom Towarowy Smyk) i Koneserze oraz zakończenie kolejnej fazy rozbudowy Atrium Promenada. W planach deweloperów na kolejne lata jest ok. 500 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej, m.in. w będących w budowie Galerii Młociny w Warszawie, centrum handlowym Tkalnia w Pabianicach czy obiekcie IKEA w Zabrzu, który jest w końcowej fazie planowania.

Mimo ciągle wysokiej aktywności deweloperów nieruchomości handlowych w najbliższej przyszłości eksperci spodziewają się dalszego spadku tempa przyrostu nowej powierzchni handlowej. Natomiast większego znaczenia nabiorą zmiany jakościowe istniejących już obiektów, w postaci modernizacji i przebudów oraz dopasowywania oferty do wciąż rosnących oczekiwań klientów.

informacja prasowa Cresa Polska


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora

Michał 15.01.2018 17:50

Mieszkam blisko jednego z centrów i muszę powiedzieć, że wiele z nich przysparza mieszkańcom okolic nie lada problemów. Szczerze po całym dniu pracy wręcz mnie odstrasza. Czytałem jednak ostatnio, że otwierają się często fajne miejsca które łączą wiele funkcji. Biura, mieszkania, sklepy, kawiarnie a nawet parki. Podobno takim miejscem ma być Praski Koneser. To fajne i daje możliwość wyboru ponieważ w pobliżu znajduje się spore centrum handlowe, więc pracownicy tamtejszych biur będą mogli zdecydować jak chcą robić zakupy. Nie jest to konkurencja ale bardzo fajna możliwość wyboru.