W ciągu ostatnich lat rynek pracy w Polsce przechodzi dynamiczne przemiany, na które wpływ mają zarówno czynniki demograficzne i makroekonomiczne, jak i zmieniające się potrzeby przedsiębiorców oraz pracowników. W tym kontekście coraz wyraźniej zarysowuje się zjawisko konsolidacji w sektorze usług pracy tymczasowej, rekrutacji i outsourcingu procesowego. Proces ten nie tylko przekształca strukturę branży, ale staje się również narzędziem strategicznego wzrostu dla najdynamiczniej rozwijających się firm, takich jak Grupa Opteamic, kompleksowy dostawca usług outsourcingu procesowego.
Czas integracji
Polska branża HR, podobnie jak wiele innych, powstawała w warunkach transformacji gospodarczej lat 90. Wówczas zaczęły powstawać pierwsze prywatne firmy pośrednictwa pracy, z których wiele przekształciło się w lokalne agencje rodzinne. Rozwijały się one organicznie, zdobywając zaufanie klientów i doświadczenie. Dziś jednak coraz częściej stają przed barierami dalszego wzrostu – ograniczonymi zasobami, trudnościami sukcesyjnymi czy rosnącą konkurencją rynkową. W tym kontekście konsolidacja staje się naturalnym etapem dojrzewania i dalszego rozwoju.
– Nasz sektor usług jest rozdrobniony, a tym samym gotowy na konsolidację. Widzimy dużą wartość w łączeniu doświadczeń, know-how i baz operacyjnych różnych podmiotów. Opteamic od początku istnienia stawiał na profesjonalizację usług outsourcingu procesowego – dziś naturalnym krokiem jest rozwój poprzez akwizycje – mówi Jakub Kizielewicz, prezes zarządu Grupy Opteamic.
Akwizycja sposobem na wzrost i bezpieczeństwo operacyjne
Z punktu widzenia firm, które są kandydatami do przejęcia, integracja może być sposobem na rozwiązanie problemu sukcesji, optymalne spieniężenie lat pracy oraz dalszy rozwój w strukturach większego gracza. Nie jest tajemnicą, że część lokalnych agencji mierzy się dziś z problemem braku następców czy potrzebą cyfryzacji procesów – dołączenie do większej struktury może być odpowiedzią na te wyzwania. Opteamic podkreśla, że w przejęciach ważna jest zarówno płynna integracja zespołów, jak i zachowanie lokalnego dziedzictwa oraz zaufania klientów.
– Konsolidacja to przede wszystkim dążenie do zwiększenia efektywności i jakości usług.
W warunkach demograficznego kurczenia się rynku pracy i rosnących trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanej siły roboczej, większe agencje pracy i outsourcingu mają więcej możliwości, by inwestować w rozwiązania technologiczne, doskonalić procesy obsługi, czy wspierać integrację cudzoziemców – wyjaśnia Jakub Kizielewicz.
[fragment artykułu]
Źródło: Opteamic
materiał prasowy