Nieruchomość handlowa Serenada w Krakowie i szkoła dla niewidomych we wspólnym projekcie.
Centrum Serenada to jedna z najchętniej odwiedzanych destynacji zakupowych w Krakowie i całym regionie. Na powierzchni 42 tys. m² mieści się ponad 150 sklepów, punktów usługowych i lokali gastronomicznych.
Odpowiadając na różnorodne potrzeby, Centrum Serenada stawia na dostępność i udogodnienia dla wszystkich odwiedzających, w tym osób neuroróżnorodnych i z niepełnosprawnościami. Najnowsza inicjatywa, realizowana we współpracy z Zespołem Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie, to praktyczna nauka samodzielności, odpowiedzialności i bezpiecznego korzystania z przestrzeni publicznej.
Jak pokazują dane Komisji Europejskiej, nawet co piąta osoba mieszkająca w Unii Europejskiej doświadcza ograniczeń w dostępie do przestrzeni codziennego użytku – od budynków publicznych po transport i usługi komercyjne.1 Z kolei według danych Eurostatu z 2022 roku aż 26% dorosłych mieszkańców UE deklaruje, że ma długotrwałe problemy zdrowotne, które wpływają na ich codzienne funkcjonowanie.2
– Naszym celem jest tworzenie miejsca naprawdę otwartego dla wszystkich. Dostępność rozumiemy nie tylko jako dostosowanie przestrzeni, ale też budowanie społecznej świadomości i realne wsparcie dla osób, które na co dzień mierzą się z różnorodnymi barierami. Od kilku lat, w każdy wtorek w godzinach 15:00–17:00, w Centrum Serenada i CH Krokus realizujemy „Zakupy po cichu” – inicjatywę, dzięki której osoby w spektrum autyzmu czy o wysokiej wrażliwości sensorycznej mogą w bardziej komfortowych warunkach korzystać z przestrzeni handlowej. To prosty, ale ważny krok w stronę większej dostępności obiektu. Naturalnym rozwinięciem tych działań jest nasz najnowszy program realizowany we współpracy z krakowskim Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących – mówi Iwona Sitko, dyrektor Centrum Serenada.
– Naszym zadaniem jako szkoły jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także przygotowanie dzieci do samodzielnego życia i funkcjonowania w społeczeństwie – mówi Marcin Dębski, dyrektor Zespołu Szkół i Placówek „Centrum dla Niewidomych i Słabowidzących” w Krakowie. – Dzięki takim inicjatywom jak program realizowany z Centrum Serenada nasi uczniowie mogą w praktyce rozwijać umiejętności potrzebne w codziennym życiu: poruszanie się po dużych przestrzeniach, komunikację z otoczeniem, radzenie sobie w nowych sytuacjach. To bezcenna lekcja samodzielności i pewności siebie, której nie da się w pełni przekazać w szkolnej ławce. Cieszymy się, że mamy partnera, który naprawdę rozumie znaczenie dostępności i otwartości – dodaje.
1 European Commission, Accessibility: improving the lives of people with disabilities, ec.europa.eu
2 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Population_with_disability
materiał prasowy