Rośnie luka między oczekiwaniami pracowników a rzeczywistością pracy hybrydowej w Polsce. Osoby zatrudnione w biurach – zarówno w sektorze prywatnym, jak i publicznym – chciałyby spędzać w biurze średnio o jeden dzień mniej niż obecnie, a tylko co trzecia z nich przyznaje, że ma realny wpływ na swój grafik – wynika z najnowszego raportu Colliers Define „Hybrid Work Insights 51”. Większa autonomia pracowników w ustalaniu harmonogramu pracy zdalnej może zwiększyć ich zaangażowanie i satysfakcję zawodową, jednak jednocześnie stanowi wyzwanie dla menedżerów zarządzających rozproszonymi zespołami. Pogodzenie tych dwóch kwestii wymaga indywidualnego podejścia i precyzyjnej diagnozy sytuacji w każdej organizacji.
Praca hybrydowa: fakty kontra oczekiwania
Według danych z badnia Colliers Define, średni aktualny zakres pracy z biura wynosi 3,6 dni (najwięcej respondentów – 44% – pracuje z biura w wymiarze 4-5 dni), podczas gdy pożądany to 2,6 dni. Najwięcej dni w biurze spędzają pracownicy z sektora publicznego (średnio 4,1 dnia w tygodniu) i produkcji (4 dni w tygodniu), najmniej z sektorów: produkty i IT (ok. 2,3 dnia w tygodniu) i usługi dla biznesu (ok. 2,7 dnia w tygodniu). Ten symboliczny „minus jeden” dzień, pożądany przez pracowników ze wszystkich sektorów, ujawnia napięcie pomiędzy wdrażaną praktyką organizacji a realnymi potrzebami zespołów.
Wzrost napięcia powoduje także ograniczona autonomia, którą wykazali respondenci badania Colliers Define – tylko 32% z nich może samodzielnie decydować o miejscu pracy w danym dniu. Większość firm kieruje się natomiast procedurami i politykami organizacyjnymi lub pozostawia ustalenie tej kwestii na poziomie zespołu. Największą swobodę mają specjaliści IT i usług biznesowych, gdzie ponad 40% osób samodzielnie ustala swój grafik, a najmniejszy wpływ na własny harmonogram pracy zdalnej deklarują pracownicy biurowi z branży produkcyjnej. W tym sektorze tylko co piąty pracownik mógł dowolnie kształtować swój grafik, decydując, kiedy pracuje z biura, a kiedy z domu.
– Z jednej strony zwiększenie elastyczności to mniejsza przewidywalność i zwiększony poziom wyzwań zarządczych. Z drugiej strony, sztywne reguły i stały grafik mogą osłabiać zaangażowanie, i poczucie sprawczości, które przekładają się na wiele aspektów funkcjonowania organizacji – zaznacza Dorota Osiecka, partnerka, dyrektorka Colliers Define.
[fragment artykułu]
1 Badanie przeprowadzono w 2024 r. na próbie ponad 1000 pracowników biurowych z największych polskich miast.
Źródło: Colliers
materiał prasowy