Informacje dnia

Trendy wnętrzarskie w biurowych nieruchomościach komercyjnych

austin-li-201808-unsplash
Trendy wnętrzarskie w biurowych nieruchomościach komercyjnych uległy w ostatnich latach sporej metamorfozie. Za wszystkim stoi pandemia koronawirusa, która zmieniła sposób postrzegania pracy w grupie. Dużo większy nacisk przykłada się obecnie również na odpowiednie i higieniczne warunki pracy.

Spis treści:
Otwarta przestrzeń kontra prywatne gabinety pracownicze
Kameralne budynki przyciągają najemców
Technologie bezdotykowe wartością dodaną
Osobna strefa wypoczynkowa doceniana przez pracowników
Biurka do wspólnej pracy dla osób pracujących w systemie hybrydowym
Uniwersalne wnętrza nie wychodzą z mody
Wartości dodane, na które najemcy zwracają uwagę
Czy trendy będą się dalej zmieniać?

Otwarta przestrzeń kontra prywatne gabinety pracownicze

Po wybuchu pandemii, kiedy duży nacisk zaczęto kłaść na higienę pracy i możliwość izolowania się od innych pracowników. W efekcie wzrosła popularność biur oferujących osobne gabinety. Takie rozwiązanie daje możliwość podzielenia pracowników na osobne działy, dzięki czemu poszczególne osoby nie przeszkadzają sobie w trakcie pracy. Dla części pracowników takie rozwiązanie jest też zwyczajnie bezpieczniejsze, gdyż minimalizuje ryzyko zarażenia się choćby koronawirusem.
Oczywiście nie oznacza to wcale, że biura typu opena space całkowicie wyszły z mody. Na rynku dalej funkcjonuje wiele przedsiębiorstw, które cenią sobie otwartą przestrzeń biurową. Takie rozwiązanie często usprawnia system pracy, gdyż umożliwia pracownikom bezpośrednią komunikację.

Kameralne budynki przyciągają najemców

Mogłoby się wydawać, że im większa inwestycja biurowa, tym więcej chętnych na wynajem powierzchni biurowej w jej wnętrzu. Nic bardziej mylnego. O ile rzeczywiście duże inwestycje biurowe uznawane są za reprezentatywne i prestiżowe, o tyle mniejsze nieruchomości wcale nie ustępują im popularnością.
Część przedsiębiorców ceni sobie możliwość wynajęcia powierzchni biurowej w kameralnym budynku. Często wynika to ze specyfiki działalności firmy, która zwyczajnie nie chce być identyfikowana z nowoczesnymi, przeszklonymi drapaczami chmur. Dużą popularnością cieszą się eleganckie kamienice, których klimatu dodaje od progu unikalna elewacja. Wnętrza mają często wysokie sufity, co dodaje biurom poczucia przestrzeni.

Technologie bezdotykowe wartością dodaną

Kolejną rzeczą, na jaką zaczęto zwracać uwagę po wybuchu pandemii koronawirusa, jest konieczność dotykania w biurze wielu przedmiotów, które zlokalizowane są w częściach wspólnych. Chodzi tu zarówno o pomieszczenia biurowe, jak również inne części wspólne, jak pokoje socjalne oraz toalety.
Rozwiązaniem, które stanowi obecnie w biurowcach dużą wartość dodaną, są technologie umożliwiające na przykład bezdotykowe otwieranie drzwi. Najczęściej możliwe jest to dzięki dedykowanej aplikacji. Plusem są również rozwiązania bezdotykowe montowane w łazienkach, takie jak baterie i podajniki mydła z czujnikiem.

Osobna strefa wypoczynkowa doceniana przez pracowników

Przy większej liczbie pracowników pracodawcy często starają się zapewnić im możliwość komfortowej przerwy od pracy. Organizują więc w wynajmowanych przez siebie biurach pomieszczenia wypoczynkowe w których pracownicy mogą się zrelaksować i porozmawiać. Dla pracowników jest to ważna kwestia. Daje im bowiem możliwość wzięcia oddechu i powrócenia do obowiązków pracowniczych z oczyszczonym umysłem.
W strefach wypoczynkowych doskonale sprawdzają się wygodne sofy i fotele. Dobrze, jeśli pracownicy mają do swojej dyspozycji ekspres do kawy. Niektórzy pracodawcy zapewniają też dodatkową rozrywkę, jak stół bilardowy, piłkarzyki, rzutki czy konsolę do gier.

Biurka do wspólnej pracy dla osób pracujących w systemie hybrydowym

Obecnie stacjonarny system pracy nie jest już oczywistą formą wykonywania służbowych obowiązków. W okresie lockdownu, kiedy wszyscy musieli przejść na system pracy zdalnej, zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, mieli możliwość zweryfikowania skuteczności takiego pracowania. W wielu przypadkach system home office okazał się na tyle dobry, że pracownicy pozostali w swoich domach i w dalszym ciągu wykonują swoje obowiązki pracownicze zdalnie.
Wzrosła też popularność pracy w systemie hybrydowym. Pracownicy część niezbędnych obowiązków wykonują w biurze, natomiast resztę z dowolnego, wybranego przez siebie miejsca.
Nowe systemy pracy, jakie wpisały się w schemat świadczenia pracy w Polsce, zmieniły zapotrzebowania na biura do wynajęcia wśród przedsiębiorców.
Dzięki większej liczbie zdalnych pracowników, mogą oni ograniczyć ilość biurek pracowniczych, a co za tym idzie, wynajmowane powierzchni biurowej. Doskonałym rozwiązaniem w przypadku osób pracujących w systemie hybrydowym jest zapewnienie im wspólnego biurka do pracy, z którego będą naprzemienne korzystali. Dobrze zatem, aby biurko umożliwiało ustawienie wszelkich przedmiotów do pracy, takich jak laptop, kalendarz z notatkami itp. Istotny jest więc duży blat biurka. Dobrze, aby w jego pobliżu znajdowały się urządzenia biurowe, takie jak wewnętrzny telefon stacjonarny lub drukarka bezprzewodowa.

Uniwersalne wnętrza nie wychodzą z mody

Poza zmianą systemu pracy, warto wziąć pod lupę również wystrój biur na wynajem. Nieprzerwanie z mody nie wychodzą uniwersalne wnętrza, które uznawane są po prostu za ponadczasowe. Dzięki swojej uniwersalności, można je praktycznie dowolnie zaadaptować. Wystarczą przy tym drobne, kolorowe dodatki, aby całkowicie zmienić klimat wnętrza. Dzięki temu wszelkie modernizacje są po prostu nisko kosztowe.
Jeśli za wystrój biura odpowiada właściciel budynku, to tym bardzie warto postawić na jasne, stonowane wnętrza. Dzięki temu każdy z najemców, którzy będą zajmowali dane biura, będzie mógł szybko dostosować je do swoich standardów, aby wnętrze biura było spójne z klimatem marki najemcy.

Wartości dodane, na które najemcy zwracają uwagę

Poza samym wystrojem biur, najemcy zwracają uwagę również na dodatkowe udogodnienia. Jednym z podstawowych jest klimatyzacja w każdym pomieszczeniu biurowym. Dla wielu najemców liczy się również reprezentatywna recepcja. Plusem jest również winda w budynku, zwłaszcza, jeśli liczy on kilka kondygnacji naziemnych. Bardzo ważną kwestią jest też parking. Doskonale, jeśli budynek posiada podziemny parking, na którym najemcy mogą wynająć prywatne miejsca parkingowe. Dzięki temu nigdy nie będą musieli się martwić o odpowiednią liczbę wolnych miejsc do zaparkowania.
Poza samym budynkiem biurowym, najemcy zwracają również uwagę na infrastrukturę otoczenia. Istotna jest bliskość przystanków komunikacji miejskiej, która umożliwi pracownikom swobodny, codzienny dojazd do miejsca pracy. Dobrze, jeśli w okolicy znajdują się sklepy spożywcze, w których pracownicy będą mogli zaopatrzyć się w produkty żywnościowe. Plusem są również restauracje, dzięki którym pracownicy będą mogli zjeść codziennie pełny, ciepły posiłek.

Czy trendy będą się dalej zmieniać?

Wielu przedsiębiorców zachodzi w głowę, czy trendy wnętrzarskie w przyszłym roku będą mocno różniły się od tych, które można zaobserwować w bieżącym roku. Z całą pewnością będą się one modyfikować, jednak wydaje się, że obecnie weszły już w stabilną fazę po tym, jak koronawirus zachwiał całym biurowym segmentem rynku. Właściciele budynków starają się dostosowywać je do aktualnych potrzeb swoich najemców. Można się więc spodziewać, że jeśli zmiany zaczną być potrzebne, najemcy sami zaczną to sygnalizować.

Redakcja
Komercja24.pl