komentarze, opinie, gospodarka

Rynek powierzchni handlowych w Europie

fiona_hamilton_2015W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 roku inwestycje na rynku powierzchni handlowych w Europie osiągnęły poziom 39 miliardów Euro. Sieci handlowe weryfikują swoje strategie sprzedaży przez internet i stawiają na sklepy stacjonarne.  

W ciągu ostatnich 12 miesięcy poziom inwestycji na rynku powierzchni handlowych w Europie, stanowiący 25% całkowitego wolumenu inwestycji, osiągnął wartość niemal 60 miliardów Euro. Największymi rynkami są Niemcy, Wielka Brytania i Francja, odpowiadające za połowę inwestycji w sektorze powierzchni handlowych w Europie.

Po rekordowym roku 2015 zakończonym wynikiem 70 miliardów Euro, nastąpiło spowolnienie tempa inwestycji, które osiągnęły wartość 39 miliardów Euro w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r., co oznacza spadek o 23% w stosunku do roku ubiegłego; wartość odzwierciedla trend z ostatnich pięciu lat.

Niemniej jednak dzięki kilku szczególnie dużym transakcjom rynek inwestycyjny w sektorze powierzchni handlowych zwiększył się trzykrotnie w Irlandii (Blanchardstown Shopping Center) i podwoił w Polsce (portfel Echo).

 Retail 1.jpg

* Austria, Belgium, Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Moldova, Netherlands, Norway, Portugal, Romania, Russia, Slovakia, Ukraine.

Niski poziom stóp kapitalizacji na wiodących rynkach europejskich zmusza inwestorów do poszukiwań korzystnych możliwości inwestycyjnych. Kontynuowana jest presja na stopy kapitalizacji za najlepsze obiekty handlowe na kluczowych europejskich rynkach. W Wielkiej Brytanii od 2014 r. spadły one poniżej 2 % i pozostały na tym niskim poziomie. Podobną tendencję obserwuje się w w Hiszpanii.

Okiem eksperta

Według Fiony Hamilton, Global Head of Retail for International Brands, BNP Paribas Real Estate:

„Marki detaliczne weryfikują obecnie swoje strategie sprzedaży przez internet i stawiają na sklepy stacjonarne.  Następuje powrót do sprzedaży tradycyjnej, ponieważ wiele sklepów internetowych decyduje się na otwarcie lokali w tradycyjnych formatach handlowych. Najlepszym przykładem jest ostatnio otwarty salon Birch Box, marki kosmetycznnej sprzedającej swoje produkty w systemie “test and try”. Warby Parker, początkowo jedynie sklep internetowy, obecnie posiada 31 salonów w Stanach Zjednoczonych, a po rozwoju sieci placówek biznes firmy wyceniany jest na 1,2 miliardów dolarów. Są również inni operatorzy podążający tą drogą: Nasty Gal, Ever Lane, Amazon i Bonobos. Mają oni coraz więcej naśladowców. Marki detaliczne, odnoszące sukcesy dokonują połączenia sieci sprzedażyi on-line i sprzedaży w sklepach przy głównych ulicach handlowych. Wszystko po to, żeby w każdym kanale sprzedaży, czy to w sieci czy w realnym świecie, dostarczyć klientom odpowiednich wrażeń doświadczeń zakupowych. Zadaniem sklepów stacjonarnych jest opowiedzenie historii, czego nie da się zrobić poprzez internet. Sprzedaż wyłącznie w sieci to przeszłość, co jest doskonałą wiadomością dla sektora nieruchomości.”

retail 2.jpgRetail 3.jpg

 Retail 4.jpgRetail 5.jpg

 Retail 6.jpg