Informacje dnia

Rynek e-commerce napędza zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne

hannes-egler-360942-unsplash
Rynek e-commerce napędza zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne w naszym kraju. Należy w tym miejscu podkreślić, że w ubiegłym, 2020 roku e-commerce uznano jednym z najszybciej rozwijających się rynków.

Spis treści:
Rozwój rynku e-commerce w Polsce
Centra logistyczne i magazyny potrzebne od zaraz
Nowoczesne magazyny – na co moją liczyć najemcy?
Grunty inwestycyjne pod projekty magazynowe w centrum zainteresowania deweloperów

Wybuch pandemii koronawirusa, a co za tym idzie – tymczasowy lockdown, jaki został nałożony na Polaków w ubiegłym roku, wpłynął na zwyczaje konsumenckie. Coraz większa liczba mieszkańców naszego kraju zaczęła robić zakupy drogą online. Za rozwiązaniem takim przemawiało większe poczucie bezpieczeństwa, wygoda i dostępność produktów, a często także bardziej atrakcyjne ceny.
Rosnąca liczba internetowych zakupowiczów znalazła odzwierciedlenie na rynku nieruchomości komercyjnych. Firmy zajmujące się sprzedażą produktów przez Internet, zaczęły odczuwać zapotrzebowanie na coraz większą powierzchnię posiadanych przez siebie magazynów.

Rozwój rynku e-commerce w Polsce

E-commerce w Polsce 2020 (raport Gemius dla e-Commerce Polska) opracowało raport, który w całości poświęcony jest analizie rynku e-commerce. Jak wynika z raportu, kategorie produktów, które respondenci mieli w planach nabyć drogą Internetową, są stosunkowo zróżnicowane. Przeważnie jednak osoby ankietowane deklarowały chęć zakupu drogą online mebli oraz elementów wystroju wnętrz.  Chętnie przez Internet dokonują także zakupu podróży, dokonują rezerwacji, nabywają sprzęt komputerowy oraz RTV/AGD. Co ciekawe, dość popularne jest także kupowanie produktów spożywczych oraz materiałów budowlanych przez Internet.

„Niezmiennie, pierwsze trzy powody wyboru konkretnego sklepu to: atrakcyjne ceny produktów, niskie koszty dostawy i pozytywne wcześniejsze doświadczenia z transakcji czy  usługi. Co ciekawe, szczególnie w najmłodszej badanej grupie 15–24 rośnie znaczenie powodów takich jak „atrakcyjne promocje, oferty specjalne” oraz „kody rabatowe” – powinno być to wskazówką dla zarządzających sklepami, jak ważne jest odpowiednie kształtowanie i zarządzanie polityką promocji oraz rabatów, a także uwzględnienie i podkreślanie tego elementu w komunikacji do najmłodszych konsumentów. – zauważa ekspert Bartłomiej Kiermasz, E-commerce Offering Lead w Sii Polska w swoim komentarzu do raportu E-commerce w Polsce 2020 (raport Gemius dla e-Commerce Polska).

Jak wskazują wyniki raportu E-commerce w Polsce 2020 (raport Gemius dla e-Commerce Polska), ponad 7 na 10 badanych osób (czyli 72 proc.) deklaruje robienie zakupów online na polskich stronach internetowych, natomiast zakupy w serwisach zagranicznych robi 3 na 10 internautów (czyli 30 proc.). Eksperci odpowiedzialni za stworzenie raportu E-commerce w Polsce 2020 (raport Gemius dla e-Commerce Polska) zauważają, że wśród ogółu e-konsumentów zarówno na polskich, jak i zagranicznych stronach internetowych można zauważyć przewagę osób najmłodszych, z wyższym wykształceniem, z dochodem w gospodarstwie domowym powyżej 6000 zł oraz mieszkańców największych miast.

DeathtoStock_Wired2

„W porównaniu do poprzedniej fali badania, w tym roku mamy do czynienia ze znaczącym wzrostem liczby kupujących online: w stosunku do 2019 roku zwiększyła się ona aż o 11 p.p. Niecodzienne doświadczenie, jakim jest pandemia oraz związane z nią obostrzenia w życiu społecznym i gospodarczym, niewątpliwie wpłynęło bezpośrednio na codzienne zachowania Polaków, również te w internecie. Nasze badanie realizowane było pod koniec marca 2020, więc zmiany nawyków, które zaszły w tym okresie, znalazły odzwierciedlenie w wynikach raportu. Okazało się, że wiele osób, które do tej pory nie kupowały online, przekonało się do tej formy zakupów. Po raz kolejny potwierdzenie znalazła teza, że czynnikami, które są szczególnie istotne dla konsumentów, są bezpieczeństwo i szybkość realizacji zamówień. Obie te potrzeby zaspokaja natomiast e-commerce, choć należy też pamiętać, jak dużym wyzwaniem dla branży była obsługa zwiększonej liczby zamówień w krótkim czasie i dostosowanie biznesów do nowych warunków. Zwiększenie liczby kupujących to zmiana na lepsze. Pozostaje mieć nadzieję, że będzie to zmiana trwała, a raz zdobyte doświadczenie z zakupami online przełoży się w przypadku wielu internautów na stały trend w przyszłości”  komentuje ekspert Katarzyna Binert, E-commerce Manager, Gemius w swoim komentarzu do raportu E-commerce w Polsce 2020 (raport Gemius dla e-Commerce Polska).

Centra logistyczne i magazyny potrzebne od zaraz

Rosnąca liczba transakcji zakupowych dokonywanych drogą Internetową sprawiła, że firmy zajmujące się sprzedażą produktów online odnotowały wzmożone zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe, w których mogłyby przechowywać swoje towary.
Obecnie zauważyć można, że zapotrzebowanie na magazyny na wynajem i centra logistyczne wyraźnie wzrosło. Zainteresowanie powierzchniami magazynowymi dostrzegalne jest na terenie całego kraju.
W efekcie trwającej na rynku nowej sytuacji gospodarczej, która jest wynikiem wybuchu pandemii koronawirusa w naszym kraju i zmiany przyzwyczajeń zakupowych Polaków, nie została niezauważona przez deweloperów. Nie tylko oddają oni kolejne inwestycje do użytku, ale też z powodzeniem kontynuują budowę rozpoczętych czas temu inwestycji o charakterze magazynowym. Wielu deweloperów planuje też kolejne inwestycje na terenie kraju.

Nowoczesne magazyny – na co moją liczyć najemcy?

Poziom magazynów do wynajęcia w naszym kraju stale wzrasta. Najemcy zwracają bowiem uwagę nie tylko na atrakcyjną lokalizację czy standard techniczny budynku, ale także na dodatkowe udogodnienia. Obecnie najemcy mogą liczyć na dodatkowe bonusy, nakłaniające do wynajęcia magazynu, takie jak okresowe zwolnienie z czynszu czy energooszczędne i ekologiczne rozwiązania, które pozwalają na minimalizację comiesięcznych kosztów eksploatacyjnych. Na rynku przybywa także stale inwestycji build-to-suite, w przypadku których powstające inwestycje magazynowe dopasowywane są pod indywidualne preferencje i wymagania przyszłych najemców.

Grunty inwestycyjne pod projekty magazynowe w centrum zainteresowania deweloperów

Rosnący wolumen obrotów w sektorze e-commerce, przekładający się na zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe, odbija się także w sektorze gruntów. Wzrosło zainteresowanie zakupem działek inwestycyjnych, które mogłyby posłużyć jako tereny pod budowę nowych inwestycji magazynowych czy budowy centrów logistycznych. Eksperci rynku zauważają przy tym, że może nasilić się tendencja do zwiększania ceny za magazyny na wynajem. W efekcie deweloperzy mogą budować mniej, co w obecnych – mimo wszystko niepewnych pod kątem gospodarczym czasach – jest rozsądnym rozwiązaniem. Nie wiadomo również, czy trendy zakupowe się utrwalą, czy po wygaśnięciu pandemii koronawirusa, Polacy nie porzucą zakupów przez Internet na rzecz sklepów stacjonarnych. Mniejsza ilość projektów inwestycyjnych przy równoczesnym zwiększeniu cen dostępnych obecnie na rynku powierzchni magazynowych i logistycznych na wynajem, wydaje się więc być rozsądnym rozwiązaniem.

Wiele wskazuje na to, że rynek e-commerce będzie rozwijał się w bieżącym roku. Wolumen obrotów w sektorze e-commerce rośnie, wzrastać też będzie zapewne zapotrzebowanie na nowoczesne magazyny na wynajem.

Redakcja
Komercja24.pl


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora