komentarze, opinie, gospodarka

Rynek condohoteli przenosi się do miast

wroclaw_city_center_best_western_4-1Do niedawna inwestycje typu condo rozwijały się w kurortach. Dziś ten trend przenosi się do największych polskich miast. Z raportu portalu InwestycjewKurortach.pl wynika, że obecnie w budowie jest już blisko 2 500 takich lokali, i ta liczba stale rośnie.

Jak dotąd lokale na wynajem krótkoterminowy powstawały głównie w miejscowościach turystycznych. Zakup takiego lokum związany był zazwyczaj z chęcią posiadania drugiego mieszkania nad morzem lub w górach. Od niedawna można stać się posiadaczem takiego apartamentu również w mieście. Inwestycje w segmencie condo w polskich metropoliach to nowy trend na rynku nieruchomości. Jak wynika raportu portalu InwestycjewKurortach.pl „Aparthotele i apartamenty na wynajem krótkoterminowy w największych polskich miastach” w chwili obecnej w budowie lub planach jest 22 inwestycji sprzedawanych w systemie condo. W sumie ponad 2 500 pokoi i apartamentów, co oznacza, iż rynek w miastach na przestrzeni 2-4 lat dorówna wielkością segmentowi condo nad morzem i w górach. Nowe aparthotele powstają głównie w Warszawie, Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu, ale zapowiedziane są też inwestycje w Łodzi, Lublinie, Częstochowie.

 Powodów pojawienia się takich inwestycji w miastach jest co najmniej kilka.
– Deweloperzy mieszkaniowi dostrzegli w tym nowy pomysł na sprzedaż lokali. To również nowy, alternatywny sposób na inwestowanie na rynku nieruchomości. Sprzyja temu m.in. spadek atrakcyjności klasycznych form lokowania środków takich jak lokaty, giełda czy fundusze. Rozwojowi tego rynku pomaga też intensywny w ostatnich latach rozwój turystyki w Polsce, co potwierdzają statystyki – ocenia Marlena Kosiura, ekspert portalu InwestycjewKurortach.pl

Jej zdaniem pojawienie się inwestycji condo w miastach to również kolejny krok do profesjonalizacji rynku i jego przemiany w typowo inwestycyjnym kierunku. Zakup apartamentów na krótkoterminowy wynajem traktowany jest przez indywidualnych inwestorów jako forma czerpania zysków. Dlatego każdy świadomy inwestor zakup nieruchomości poprzedza finansową kalkulacją potencjalnych zysków i strat.

Czy liczą się tylko zyski z condo?

Według Tomasza Bociana, dyrektora ds. nieruchomości Gerda Broker standardy na rynku condo dopiero się kształtują. – Bezpieczeństwo takich inwestycji zapewnia współpraca
z profesjonalnymi podmiotami oraz operatorem. Gwarantuje to właścicielowi pełną bezobsługowość, co powoduje, że nie musi się on w nic samodzielnie angażować oraz pozwala na uzyskanie stabilnej stopy zwrotu z inwestycji – wyjaśnia Bocian. I jak ocenia obecnie jest dobry moment, aby inwestować w nieruchomości na wynajem krótkoterminowy w miastach.

Warto jednak kierować się określonymi czynnikami, które razem tworzą zupełnie nową jakość na rynku condo. – To przede wszystkim dobra lokalizacja w centrach miast, gdzie sezon turystyczny i biznesowy generuje duży popyt na usługi hotelowe przez cały rok. To także profesjonalny operator zarządzający nieruchomością, który pozwala utrzymać wysoki wskaźnik obłożenia. Ważna jest również infrastruktura w danym obiekcie: restauracje, kawiarnie czy zaplecze usługowe jak SPA – podsumowuje Tomasz Bocian.

Przykładem takiej inwestycji w dużym mieście będzie Wrocław City Center – czterogwiazdkowy hotel na łączną liczbę 64 pokoi, który w 2018 roku stanie w centrum. Będzie to jedyny we Wrocławiu obiekt sygnowany marką Best Western Premier, oraz pierwszy w Polsce obiekt w dużym mieście z pokojami oferowanymi w systemie condo zarządzanymi przez profesjonalnego zarządcę hotelowego – Dobry Hotel. Inwestorem jest spółka Gwarna Wrocław, należąca do grupy kapitałowej Gerda Broker.

Zakup nieruchomości w condohotelu wiąże się obecnie z wydatkiem od 8 do 16 tys. zł za mkw. netto. To ceny za lokale w pełni wykończone, gotowe do wynajmu. Pokazywane w materiałach promocyjnych lub zapewnione umową poziomy zysków wahają się w przedziale od 6 do blisko 9 proc. rocznie. Każdy z deweloperów jednak ma swoje własne, szczegółowe warunki wyliczania i wypłacania zysków właścicielom. – Wobec rozwoju rynku, braku standardów i pojawieniu się konkurencji kluczowe dla kupujących powinny być nie reklamowane zyski, ale pewność inwestycji – podkreśla Kosiura.

 informacja prasowa inwestcjewkurortach.pl