komentarze, opinie, gospodarka

Ponad jedna czwarta europejskich specjalistów IT i managerów zmaga się z brakiem umiejętności technologicznych w swojej organizacji

Daniel Olejniczak

Brak umiejętności technologicznych (27%), opór przed zmianą funkcjonowania organizacji (26%) i brak przejrzystej strategii cyfryzacji (23%) to główne wyzwania, które powstrzymują europejskie firmy przed digitalizacją ich biznesu. Wynika to z badania przygotowanego dla Fellowmind, wiodącego w Europie partnera Microsoft, który pomaga organizacjom wkroczyć do cyfrowego świata dzięki rozwiązaniom chmurowym.

Spis treści:
Wpływ COVID-19
Fińskie i duńskie firmy w czołówce pod względem IA

The People & Technology Report 2022, zrealizowany przez agencję badawczą Markteffect wśród ponad 3000 managerów i specjalistów IT z 6 krajów europejskich, pokazuje również, że 49% ankietowanych zainwestowało w narzędzia umożliwiające pracę online. Co więcej, ponad jedna trzecia respondentów edukuje i inspiruje swoich pracowników, aby napędzić cyfrową transformację, a 31% zatrudnia specjalistów z doświadczeniem lub tzw. cyfrowych tubylców, przygotowując się na przyszłość.
Żyjemy w fascynujących czasach, w których cyfryzacja idzie w parze ze zmianą kulturową.

Wyniki naszego badania pokazują, że chociaż świat po pandemii staje się wyraźnie cyfrowy, wiele firm początkowo nie było przygotowanych na zmiany. W ciągu ostatniego półtora roku organizacje zrealizowały liczne inwestycje w infrastrukturę cyfrową i zwiększenie kompetencji technologicznych pracowników. Ten wniosek potwierdza naszą wizję, że biznes niecyfrowy zniknie w ciągu kilku lat, ponieważ już dziś technologia odgrywa istotną rolę w każdej organizacji. Mając to na uwadze, ważne jest, aby ludzie zrozumieli nowoczesne rozwiązania i skorzystali z ich pomocy. Naszą misją jest wspieranie klientów w transformacji ich biznesu, wkraczając w erę cyfrową, gdzie człowiek i technologia idą w jednym kierunku – mówi Emiel Putman, założyciel i CEO Fellowmind.
Wpływ COVID-19
Jak wynika z badania People & Technology Report 2022, 86% respondentów z Polski przyznaje, że COVID-19 wzmocnił trend na cyfrową transformację. Pandemia w najmniejszym stopniu wpłynęła na przyspieszenie procesów digitalizacyjnych w Holandii – blisko 30% respondentów przyznało, że trwająca pandemia nie warunkowała tempa cyfryzacji w ich firmach.
Najczęściej wykorzystywanym sposobem na wdrażanie innowacji i przyspieszenie digitalizacji w większych organizacjach (ponad 1000 pracowników) okazało się inwestowanie w zespół. Prawie połowa (43%) decydentów w obszarze IT zatrudnia specjalistów na stanowiska seniorskie, a 44% rekrutuje cyfrowych tubylców. Blisko 38% respondentów decyduje się na szkolenie i inspirowanie zespołu, podczas gdy na przyjmowanie nowych pracowników stawia 31% z nich.
Raport pokazuje, że polskie firmy najchętniej napędzają cyfrową transformację poprzez wewnętrzne szkolenia i inspirowanie pracowników. Na takie rozwiązanie stawia 40% ankietowanych. Wyraźnie mniejszą popularnością cieszy się zatrudnianie specjalistów, na które decyduje się 24% organizacji. Prawdopodobnie dysproporcja wynika z chęci utrzymania ciągłości biznesu, a także braku poszukiwanych kompetencji na rynku i utrudnionych procesów rekrutacyjnych – mówi Daniel Olejniczak, Fellowmind Poland.
Fińskie i duńskie firmy w czołówce pod względem IA
Około połowa ankietowanych (46%) z badanych krajów (Holandia, Niemcy, Szwecja, Polska, Dania i Finlandia) wykorzystuje sztuczną inteligencję w komunikacji z klientami lub własnych usługach. Pod tym względem wyraźnie przodują Finlandia (76%) i Dania (73%). Ponadto prawie trzy czwarte fińskich i duńskich managerów i specjalistów IT korzysta z robotyki. Średnia dla wszystkich lokalizacji to 43%.
Dla porównania mniej niż jedna czwarta respondentów w Holandii korzysta ze sztucznej inteligencji (22%) lub robotyki (22%). Co więcej, blisko połowa decydentów nie ma w planach inwestycji w takie rozwiązania. Brak zainteresowania wynika przede wszystkim z obaw o wysokie koszty wdrożenia i niedostrzegania realnych korzyści.
Aktualnie z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji korzysta w Polsce 31% organizacji. Optymizmem napawa fakt, że blisko 40% firm jeszcze ich nie wdrożyło, ale ma to w planach. Ponad trzy czwarte respondentów deklaruje, że inwestycja nastąpi w ciągu 2 lat. Polski biznes coraz częściej docenia korzyści związane z implementacją nowoczesnych technologii i nic nie wskazuje na to, aby cyfrowa transformacja miała się zatrzymać – mówi Daniel Olejniczak, Fellowmind Poland.
Sztuczna inteligencja popularna wśród największych firm i w branży finansowej
Sztuczna inteligencja oraz robotyka są na ogół bardziej rozpowszechnione wśród największych organizacji, głównie ze względu na większe budżety i chęć inwestowania środków. Ponad połowa respondentów z mniejszych firm (2-50 pracowników) nie korzysta z rozwiązań AI (52%) czy robotyki (59%). Najczęściej rezygnują z wdrażania tego rodzaju innowacji, ponieważ nie dostrzegają związanych z tym korzyści.
Z raportu Fellowmind wynika, że ponad trzy czwarte ankietowanych reprezentujących sektor finansowy (76%) korzysta z narzędzi na bazie sztucznej inteligencji, aby poprawić komunikację z klientami lub swoje usługi. Niewiele mniej (70%) respondentów deklaruje wspieranie procesów biznesowych robotyką. Takie rezultaty zdecydowanie wyróżniają rynek finansowy na tle pozostałych. Średnia dla reszty branż, zarówno w przypadku AI, jak i robotyki, nie przekracza 50%.

 

Źródło: Fellowmind Poland.