komentarze, opinie, gospodarka

Nowoczesne nieruchomości komercyjne: komfort pracowników kluczem do efektywności biznesowej w post-pandemicznej rzeczywistości

zielińskiFirmy w sposób coraz bardziej systemowy podchodzą do kształtowania środowiska pracy. A zespół JLL, bazując na globalnej wiedzy i lokalnych doświadczeniach proponuje im nowe podejście i tworzenie biur wspierających regenerację.

Spis treści:
Pomoc przy wyborze nieruchomości komercyjnej
Wsparcie dobrego samopoczucia – nowy „must have” pracodawcy
Budowanie regenerującego miejsca pracy – podejście holistyczne

Ponad półtora roku po pierwszym lockdownie, kolejny globalny wzrost liczby zachorowań na COVID-19 pogłębia u wielu pracowników objawy wirtualnego zmęczenia. Jednocześnie coraz więcej firm na nowo wypracowuje swoje podejście do roli biur w ich modelu biznesowym. W globalnym raporcie[1] dotyczącym tego, jak komfortowe środowisko pracy sprzyja poprawie samopoczucia pracowników, JLL podpowiada na co zwrócić uwagę w tym złożonym procesie. Polski zespół doradców ds. środowiska pracy ma też ciekawe obserwacje i propozycje rozwiązań w ramach toczących się projektów.

Pomoc przy wyborze nieruchomości komercyjnej

„Obserwujemy rosnące zainteresowanie firm kompleksowym wsparciem – od wyboru lokalizacji biura, cały proces definiowania potrzeb organizacji i pracowników, aż po optymalne zaplanowanie jego funkcji. Niedawno na odważny i wyznaczający nowe standardy krok zdecydowała się jedna z największych kancelarii prawnych działających na naszym rynku. Jesteśmy zaangażowani w proces wykreowania kulturotwórczej przestrzeni do pracy – na aż 7000 mkw. biura w Varso Tower, zbudowanej wokół potrzeb zespołu, wspierającej rozwój relacji, współpracę i dobre samopoczucie pracowników”,

mówi Jakub Zieliński, Lider Zespołu Doradztwa ds. Środowiska Pracy, JLL.

JLL przeprowadził ankietę wśród ponad 3300 pracowników biurowych w 10 krajach, aby poznać ich nastroje i określić oczekiwania dotyczące zdrowia i dobrego samopoczucia. Wyniki jasno pokazują, że w miarę kształtowania się post-pandemicznych realiów pracy i powrotów do biur, pracownicy oczekują, że pracodawcy uwzględnią ich potrzeby w zakresie tzw. well-being, czyli dobrego samopoczucia psychicznego, społecznego i fizycznego.

„Przesilenie wywołane pracą zdalną i społeczne ryzyka z tym związane
Pomimo początkowo częstych pozytywnych odczuć związanych z elastycznością, jaką zapewniała praca w domu, obecnie pracownicy doświadczają coraz większego poczucia wirtualnego zmęczenia i wypalenia zawodowego – jedna trzecia z nich wyraża swoje rozczarowanie pracą zdalną. Ponadto, pracownicy wciąż mierzą się z wyznaczaniem zdrowych granic pomiędzy życiem zawodowym i osobistym. Aż 36% z nich odczuwa brak energii oraz zmniejszoną motywację i zaangażowanie w pracę.
W czasach, gdy praca i życie odbywają się w tej samej przestrzeni, pracownikom brakuje wyraźnych granic, które zapewnia biuro, jak również interakcji z innymi. Z naszych badań wynika, że większość z nich czuje się odłączona od swojej społeczności i brakuje im relacji ze współpracownikami”,

mówi Jakub Zieliński, Lider Zespołu Doradztwa ds. Środowiska Pracy, JLL.

Wsparcie dobrego samopoczucia – nowy „must have” pracodawcy
Dziś mocno odczuwalne jest to, jak miesiące pracy z domu odbiły się na naszej psychice i relacjach społecznych. W efekcie pracownicy oczekują od firm kompleksowego wsparcia i dbałości o ich dobrostan.Przestrzenie relaksacyjne, zdrowa żywność czy możliwość chwili odpoczynku na świeżym powietrzu znajdują się na szczycie listy potrzeb pracowników. Warto dodać, że obecnie tylko 17% osób ma dostęp do przestrzeni umożliwiających regenerację, 19% do zdrowej żywności, a 25% do przestrzeni na świeżym powietrzu.

Co więcej, jedna trzecia pracowników nie ma obecnie dostępu do żadnych udogodnień związanych ze zdrowym stylem życia. Pracodawcy mają więc ogromną szansę na zaspokojenie tej potrzeby poprzez wdrożenie benefitów promujących dobre samopoczucie, takich jak np.: organizacja warsztatów żywieniowych, proponowanie zdrowych przekąsek, udostępnienie przechowalni rowerów oraz szatni w celu wpierania aktywności fizycznej, czy też oferowanie profesjonalnego wsparcia w procesie mediacji.
Zapewnienie łatwiejszego dostępu do udogodnień zdrowotnych nie wpłynie jednak na ogólne samopoczucie pracowników, jeśli nie będą oni mieli czasu, aby z nich korzystać. Jedna trzecia pracowników odczuwa brak energii i czasu na pielęgnowanie zdrowych nawyków. To firmy mogą pomóc swoim pracownikom wygospodarować czas w ciągu dnia pracy, aby mogli zadbać o swój dobrostan fizyczny czy psychiczny.

Budowanie regenerującego miejsca pracy – podejście holistyczne
Mając na uwadze te zmieniające się oczekiwania względem pracodawców, JLL we współpracy ze znanym antropologiem stosowanym, Chrisem Dimingiem, stworzył ramy, które mają pomóc firmom w dążeniu do tworzenia środowiska pracy sprzyjającego post-pandemicznej (i nie tylko) regeneracji. Obejmują one trzy główne filary – zdrowie psychiczne, zdrowe relacje społeczne i zdrowie fizyczne – oraz dziewięć odpowiadających im obszarów, o które firmy powinny zadbać, aby stworzyć miejsce pracy dające zarówno holistyczne poczucie dobrostanu, jak i dobrze wpływające na wydajność pracy.

Podążając tą drogą firmy mogą osiągnąć odporność rozumianą jako zdolność jednostek do radzenia sobie z napotkanymi trudnościami i szukania okazji do rozwoju w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji.

[1] JLL, Regenerative Workplace – Restoring employee wellbeing to achieve sustainable performance, 2021

Źródło: JLL.