Informacje dnia

Mieszkańcy Warszawy wspierają korzyści płynące z CSR

fot. Adam Białas.
W stolicy coraz bardziej na popularności zyskuje ruch społeczny “Nowoczesna Warszawa 2030” propagujący korzyści z działań CSR, czyli społecznej odpowiedzialność biznesu. Adam Białas z zapałem buduje stowarzyszenie wspierające rozwój miasta. Jest odległy od polityki, otwarty dla wszystkich chętnych do współpracy, skupia się na konkretnych celach i potrzebach mieszkańców. Został nawet laureatem wyróżnienia „Inicjatywa Społeczna dla Warszawy Roku 2020”, która wspiera rozwój i transformację ekologiczną.

Białas propaguje Społeczną Odpowiedzialność Biznesu jako swoisty, społeczno-biznesowy ekosystem, korzystny dla mieszkańców. Promuje zrównoważony rozwój urbanistyczny łączący wszystkie płaszczyzny: społeczną, środowiskową i ekonomiczną, szczególnie na etapach ich implementacji, kiedy wiele decyzji i rozwiązań jest uznaniowych lub intuicyjnych. W Warszawie działa wiele organizacji społecznych, wielu działaczy przeszło tędy drogę do administracji samorządowej, zasiadają w Radzie Warszawy, są w organach dzielnic, rozumieją, jak funkcjonuje miasto i co należy w nim poprawić. Odpowiedzialny społecznie rozwój nieruchomości można zdefiniować jako działania podejmowane w celu zmniejszenia negatywnego wpływu budynków i konstrukcji na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, dążąc do efektywnego wykorzystania energii, wody i innych zasobów.

Wszystko zaczęło się na Pradze, gdzie grupa mieszkańców rzuciła hasło do działania. Widząc destrukcyjne pseudo protesty, gdzie jedna często niezwiązana z miastem osoba, blokowała społecznie zasadną i oczekiwaną od lat inwestycję. Powiedzieli „NIE”, gdyż często przez takie zachowania miasto traciło dotacje lub inwestorów. Szybko okazało się, że jest to szerszy problem, który działa destrukcyjnie nie tylko na inwestycje, ale i rozwój całego miasta. Znają Warszawę w każdym calu, wychowywali się tutaj. Dlatego ich działania zostały poszerzone na całą stolicę. Twierdzą, że są obszary, na których wszyscy tj. mieszkańcy, władze i inwestorzy mogą zyskać lub wszyscy stracić.
„Naszym celem jest nowoczesna i ekologiczna” Warszawa. Działamy już blisko od roku, ale pandemia mocno ograniczyła nasze plany. Odpowiedzialność społeczna i ekologiczna ułatwia wspólne budowanie lepszego miasta, wygodniejszego, bezpieczniejszego, jak i zdrowszego do życia. Takie miasto przyciąga nowych mieszkańców, pracowników i inwestorów. Kocham Warszawę, mam ją w DNA. Nasz ruch to oddolna, społeczna, otwarta platforma dla miłośników rozwoju stolicy, dlatego potrzebujemy powrotu do normalności. Nie mamy rozbudowanych struktur ani żadnego wsparcia finansowego. Wszystko robimy w wolnym czasie, bo spotkaliśmy się jak sąsiedzi, rozmawialiśmy na ulicach. Nie angażujemy się w politykę, skupiamy się nad konkretnymi celami i zadaniami, rozwojem oraz w uzyskaniu jak najlepszych wyników dla mieszkańców. Dlatego każdy znajdzie swoje miejsce w „Nowoczesnej Warszawie 2030” – mówi założyciel Adam Białas.

Także coraz więcej ważnych międzynarodowych nagród trafia do inwestycji zrealizowanych w stolicy. Powstają obiekty projektowane przez światowe sławy, jak kultowy budynek Złota 44 Daniela Libeskinda, który inspirowany był skrzydłem orła. Zaś według brytyjskiego dziennika „The Independent”, warszawska Praga to najlepsza dzielnica spośród wszystkich miast Europy. Marlena Happach, architekt miasta i dyr. Biura Architektury i Planowania Przestrzennego w Warszawie to w ocenie stowarzyszenia to wybitny fachowiec, który rozumie potrzeby i podejmuje bardzo korzystne dla mieszkańców decyzje. Dla przykładu też władze Pragi Północ i Południe w ostatniej dekadzie dokonały cudów i odmieniły ten zaniedbany obszar w topową dzielnicę Europy. Coraz częściej przedsiębiorcy prowadzą działalność w taki sposób, aby jednocześnie odpowiadać na potrzeby społeczne i ekologiczne. Wspierają także społeczności lokalne i ochronę środowiska. Stolica ma wiele powodów do dumy. Latem miasto jest pełne kwiatów, a liczba imprez przerasta możliwości ich odwiedzenia. Kolejne inwestycje korzystnie zmieniają przestrzeń miejską, a poziom projektów architektonicznych jest coraz lepszy.

To również ochrona zdrowia mieszkańców i poprawa produktywności pracowników, a także zmniejszenie ilości odpadów, zanieczyszczeń i degradacji środowiska. Koncepcja kładzie nacisk na ogólny wpływ na cały cykl życia, a nie tylko sam proces budowy. Istotne są też zmiany klimatyczne, które tworzą nowe wyzwania. Przestrzeń miejska musi być wentylowana, mieć możliwości wchłaniania wody opadowej, korzystać z zielonej energii, komunikacji elektrycznej, czy budować ogrody na dachach i elewacjach.

“Nie chcemy chaszczy i bałaganu, jak np. było na budzących postrach mieszkańców pofabrycznych terenach Żerania, Browarów Warszawskich, Elektrowni Powiśle, Centrum Koneser czy Portu Praskiego. Za sprawą dobrych inwestycji obszary te stają się wspaniałą wizytówką Warszawy. Będziemy te procesy wspomagać, aby maksymalnie skrócić czas ich realizacji, gdyż nie jest normalne, by trwało to np. 20-30 lat z powodu braku takiego wsparcia, a procedury są takie, że wystarczy głos pieniacza czy malkontenta, aby inwestycje opóźniły się o wiele lat. Miasto musi się rozwijać, wszyscy zyskujemy na dużym napływie nowych mieszkańców, którzy wybrali Warszawę, więc zależy nam na tym, aby się tutaj integrowali i dobrze czuli. Aspekt społecznej odpowiedzialności biznesu odgrywa coraz ważniejszą rolę w polskiej gospodarce. Warto pokazać jej pozytywny wpływ na nasze najbliższe otoczenie urbanistyczne i inwestycje – w tym deweloperskie. Jej idea odnosi się do przekonania, że firmy powinny mieć pozytywne oddziaływanie na społeczność i szersze partnerstwo, a nie tylko generować zysk. Jeszcze do niedawna Corporate Social Responsibility (CSR) była domeną międzynarodowych korporacji, zaś obecnie docenia ją także rodzimy biznes, a przedsiębiorcy coraz chętniej angażują się w etyczne działania. Aktywacja tych mechanizmów daje duże korzyści dla lokalnych społeczności, które mogą bardzo dużo zyskać. Jesteśmy obywatelskim głosem rozsądku”- podsumowuje Adam Białas.

Eco CSR w urbanistyce społecznej to jeden z priorytetów tego ruchu, z czego najważniejszym jest wspieranie procesów zrównoważonego rozwoju. Chcą go aktywnie wspierać, dzieląc się doświadczeniami prawnymi, biznesowymi i technologicznymi, jak i pomagać w zdobywaniu lepszej edukacji i kształtowaniu wspólnej przestrzeni miejskiej, aby budować ekologicznie i z myślą o ratowaniu naszej planety. CSR staje się obowiązkowym elementem strategii sektora nieruchomości, branża deweloperska coraz częściej uwzględnia potrzeby otoczenia, w którym planuje inwestycję, dbając tym samym o samopoczucie przyszłych mieszkańców. Jak wynika z ub. rocznego raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, zainteresowanie przedstawicieli biznesu działaniami CSR z roku na rok jest coraz większe – w analizie odnotowano 10-procentowy wzrost nadesłanych przez firmy dobrych praktyk stosowanych w ich miejscu pracy.

Adam Białas jest jednym z założycieli grupy „Nowoczesna Warszawa 2030”. To dziennikarz i menedżer agencji komunikacji i cyfrowego marketingu, ekspert i analityk rynku nieruchomości. Rodowity Warszawiak od wielu pokoleń pielęgnujący tradycje. Potomkowie Białasa byli słynną rodziną handlowców posiadającą liczne sklepy, grunty i magazyny na terenie miasta i najbliższej okolicy. W trakcie okupacji część rodziny pozostała we Francji, inni zginęli w powstaniu Warszawskim i obozach koncentracyjnych. Praktycznie cały rodowy dorobek uległ zniszczeniu, a ten ocalały został znacjonalizowany przez komunistów. Globtroter doskonale znający globalne trendy urbanistycznie oraz czołowe osiągnięcia architektury. Od ponad dekady uczestniczący w transformacji przestrzeni miejskiej wielu miast Polski.

mat.pras.


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora