komentarze, opinie, gospodarka

Jakie szanse dla ulic handlowych w Warszawie?

Crossroads_-_panoramioProfilowanie – taka jest szansa dla głównych ulic handlowych w Warszawie. By osiągnąć ten cel konieczna jest współpraca pomiędzy właścicielami nieruchomości handlowych – wynika z raportu „Handlowy krajobraz centrum Warszawy | Główne ulice handlowe miasta” przygotowanego przez Colliers International.

Raport został przygotowany we współpracy z GFK Polonia. Wyodrębniono 27 ciągów handlowych, przy których znajduje się łącznie ok. 2 860 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych. W dzielnicy Śródmieście zlokalizowana jest zdecydowana większość z wybranych ciągów handlowych (20) oraz ulokowanych przy nich lokali (1 880).

W analizowanych ciągach handlowych obserwujemy różnorodność oferty.  Największą grupę najemców lokali handlowych i usługowych  (23 proc.) stanowią kawiarnie, restauracje i bary. Usługi to aż 16 proc. oferty (licząc wg liczby lokali). Silną reprezentację ma także sektor art. spożywczych (10 proc.) oraz mody (9 proc.) i finansów (8 proc.). Z ulic handlowych w centrum miasta prawie zupełnie zniknęły natomiast sklepy ze sprzętem sportowym i art. dla dzieci.

– Lokale dostępne przy głównych ulicach handlowych w Warszawie, w większości przypadków, nie spełniają kryteriów lokalizacyjnych największych sieci handlowych prowadzących działalność w Polsce lub planujących wejście na nasz rynek. Są one atrakcyjne głównie dla lokalnych przedsiębiorców – zauważają autorzy raportu.

Główne czynniki determinujące rozwój handlu na głównych ulicach Warszawy:

  • Gastronomia jest i pozostanie katalizatorem rozwoju ulic handlowych w centrum Warszawy.
  • Przyspieszenie rozwoju niewielkich sieciowych sklepów spożywczych (włączając franczyzy), aktywnie poszukujących lokali handlowych pod tego rodzaju działalność.
  • Sektor zdrowie i uroda kontynuować będzie rozpoczętą kilka lat temu ekspansję – zarówno w postaci sieciowych drogerii, perfumerii jak i niesieciowych aptek oraz sklepów z kosmetykami.
  • W najbliższych latach nie należy spodziewać się dynamicznego rozwoju sektorów moda i obuwie przy ulicach handlowych Warszawy.
  • Branże takie, jak sport, elektronika i multimedia mają szanse na rozwój przy ulicach handlowych.
  • Sklepy z art. dla dzieci, biżuterią i akcesoriami czy wyposażeniem wnętrz rozwijać się będą przy ulicach Warszawy w ograniczonym zakresie.