Informacje dnia

Firmy wydają ponad 12 mln $ rocznie na chmurę

rawpixel-com-603645-unsplash
Zainteresowanie migracją danych do chmury z roku na rok rośnie. Obecnie już 81% organizacji korzysta z tego typu rozwiązania, co stanowi wzrost o 8 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2018. Tylko w tym roku przedsiębiorcy przeznaczą 32% budżetu IT na rozwiązania chmurowe.

Spis treści:
Rosnące zaufanie do chmury
Chmura w Polsce

Jak szacuje Gartner do 2022 r. 75% organizacji, które obecnie korzysta z pracy zdalnej, pozostawi swoim pracownikom taką możliwość w przyszłości. Elastyczny model wymógł na przedsiębiorcach zmiany w zakresie zarządzania posiadanymi zasobami w kierunku używania rozwiązań chmurowych. Wdrażanie tego rozwiązania w firmach będzie już tylko przyśpieszać. Jak pokazują badania 20% przedsiębiorstw wydaje rocznie na rozwiązania chmurowe ponad 12 milionów dolarów. Warto również podkreślić dynamiczny wzrost tych wydatków, gdyż rok wcześniej takie wydatki deklarowało 13% firm.

Rosnące zaufanie do chmury
Wewnętrzne działy IT i wiele przedsiębiorstw z szeroko rozumianego sektora technologicznego od lat widziały przyszłość i potencjał rozwoju biznesu w kierunku usług chmurowych. Po krótkim zastoju od 2015 roku sektor cloud computingu, szczególnie w ciągu ostatnich dwóch lat, ponownie wzbiera na sile. Niewątpliwie pandemia była katalizatorem zmian, ale warto zauważyć, że jak pokazują badania, to nie są chwilowe rozwiązania, lecz długofalowa transformacja sposobu zarządzania danymi w biznesie. Nawet wśród przedsiębiorców niekorzystających szeroko z chmury, w ciągu roku 12% z nich planuje wdrożyć wirtualne usługi w swoich firmach, a 6% w okresie maksymalnie 3 lat – mówi Marcin Drzewiecki, Commercial Director w Iron Mountain Polska.

Wśród powodów przenoszenia części operacji do chmury przedsiębiorcy wymieniają przede wszystkim lepiej dopasowane do specyfiki ich działalności usługi i rozwiązania (49%), optymalizację i oszczędność kosztów (41%), a także elastyczność pracy dla wszystkich zespołów (39%).

Chmura w Polsce
Obecnie w Polsce firmy nie implementują rozwiązań chmurowych na taką skalę, jak odbywa się to w innych krajach europejskich. Obserwujemy nieznaczny wzrost zainteresowania tego typu usługami, jednak nadal jest nam daleko do europejskich liderów jak Finlandia, Szwecja czy Dania. W Polsce zapytania o usługi chmurowe wynoszą poniżej 5%. W rozmowie z naszymi klientami zauważamy, że zdecydowanie preferują narzędzia cyfrowe, które pozwolą zachować dane na systemach firmowych lub systemach przygotowanych specjalnie dla nich. Takie rozwiązania są coraz popularniejsze – w 2020 roku zanotowaliśmy ok. 52% wzrost zamówień na zdigitalizowane dokumenty. Jest to pierwszy krok do wykorzystania cyfrowych danych w platformach ECM, którymi ostatnio zainteresowało się o ok. 20% przedsiębiorstw więcej. Szczególne zainteresowanie widać w sektorze bankowym, retail, komunikacji, a także w branży ubezpieczeniowej. W czasie lockdownu pojawiło się również zainteresowanie innymi usługami – aż 40% przedsiębiorstw w trakcie pandemii szukało wsparcia w obsłudze przychodzącej, jak i wychodzącej korespondencji firmowej. Pandemia zdecydowanie przyśpieszyła wdrażanie nowych technologii, które pozwolą zaopiekować się każdym, nawet najbardziej podstawowym procesem w firmie. Zainteresowanie rozwiązaniami chmurowymi, również w Polsce, będzie powoli rosnąć. Firmy coraz częściej outsourcują procesy, aby mieć pewność, że ich realizacja nie będzie w żaden sposób zagrożona. Usługi chmurowe budzą nadal pewne kontrowersje, a regulacje dla podmiotów nadzorowanych były niejasne i trudne do zinterpretowania. Sytuacja powoli się poprawia, a rozwój Chmury Krajowej może przyczynić się do wzrostu inwestycji w tego typu rozwiązania – mówi Marcin Mandryk, Sales Operations Executive CEE & Product Manager w Iron Mountain Polska.

Sytuacja ubiegłego roku zwróciła uwagę firm na nieprzewidywalność czynników zewnętrznych, co stanowi zagrożenie dla posiadanych danych i zasobów. Dlatego eksperci podkreślają, że jedną z niewątpliwych korzyści chmury jest szansa na odzyskanie treści w przypadku różnego rodzaju awarii i problemów technicznych.
Źródło: Iron Mountain Polska.