rynek nieruchomości komercyjnych na sprzedaż

Dobre wrażenie podstawą sukcesu, czyli o metodzie Home Staging

Wahania cen nieruchomości na polskim rynku często przyczyniają się do tego, że sprzedający wstrzymują się ze zbywaniem swoich nieruchomości mając nadzieję, iż wkrótce sytuacja ulegnie poprawie. Jeśli weźmiemy pod uwagę średnią cenę oferowaną za metr kw. mieszkania, zaobserwujemy, że o ile wzrostowi rzeczywiście uległy ceny mieszkań w niektórych miastach, jak np. Warszawa, Łódź czy Opole, o tyle w większości miast wojewódzkich zaobserwowano kontynuację tendencji spadkowej.
W I kwartale 2013 roku ponad 60 proc. mieszkań oferowanych na rynku wtórnym okazała się mieć ponad 10 lat. Rynek ten coraz częściej oferuje mieszkania nowsze, co rzutuje na mniejsze zainteresowanie kupujących starszymi nieruchomościami. Jeśli sprzedający nie chce obniżyć ceny mieszkania, może zwiększyć jego atrakcyjność poprzez zastosowanie metody home staging.
Celem tej techniki jest wydobycie ze zbywanej nieruchomości jej największych zalet i ukazanie potencjału, jaki w sobie ma. Potencjalni nabywcy poszukują mieszkania, które będzie odpowiadało ich potrzebom i które będą mogli dostosować do własnych upodobań. Większość ludzi „kupuje oczami”, a więc właściwa prezentacja może okazać się kluczem do sukcesu.
Według home stagingu, nieruchomość jest produktem, który należy uatrakcyjnić, by przyciągnąć więcej osób zainteresowanych jego nabyciem. Na korzyść atrakcyjności danej nieruchomości wpływ może mieć zatem zastosowanie kilku zmian kosmetycznych, jak np. pomalowanie ścian na jasny, neutralny kolor, co z pewnością ożywi każde wnętrze. Bardzo ważne jest również zwiększenie wrażenia przestrzeni, warto zatem zastanowić się nad zmianą ustawienia mebli. Przedmioty, które właściciel mieszkania uważa za kawałek historii swojego życia, jak np. pamiątki oraz zdjęcia ustawione na półkach, powinny zostać schowane. O ile w sprzedającym wzbudzają sentyment i wprawiają w dobre samopoczucie, o tyle w rzeczywistości mogą dawać wrażenie, iż mieszkanie jest zagracone. Ponadto, widząc wiele prywatnych przedmiotów należących do właściciela, potencjalny kupujący nie ujrzy w mieszkaniu miejsca dla siebie. Istotne jest zatem stworzenie pozytywnego efektu wizualnego – pozbawienie nieruchomości niepotrzebnych sprzętów oraz mebli, a wzbogacenie wnętrza o subtelne, eleganckie dodatki. Często pomijana jest podstawowa i zdawać by się mogło, oczywista kwestia – mieszkanie przed każdą prezentacją powinno zostać starannie posprzątane, aby nie tylko zwiększyć wrażenia estetyczne, ale przede wszystkim nie odstraszyć potencjalnego nabywcy.
Przy niewielkim nakładzie finansowym, można uzyskać zadowalający efekt – estetycznie zaaranżowane, uporządkowane i spójne kolorystycznie wnętrze, które przyciągnie uwagę kupujących. Dane statystyczne ukazują, że należycie przygotowane do sprzedaży mieszkanie może nie tylko szybciej znaleźć nabywcę, ale i zyskać nawet do ok. 20 proc. swojej ceny pierwotnej.
Home staging narodził się w USA i na polskim rynku nieruchomości jest metodą stosunkowo młodą. Patrząc jednak na rosnące wymagania zarówno kupujących, jak i sprzedających, którzy powierzają zbywanie swoich mieszkań deweloperom i pośrednikom, można się spodziewać, iż home stanging wpisze się w standardowe procedury przygotowywania nieruchomości na sprzedaż.

 

Magdalena Paluch
WGN Nieruchomości


nick
twoja opinia

Komentarz pojawi się po akceptacji administratora

emil 18.06.2013 20:41

fajny artykuł, więcej takich tematów poproszę :-)