komentarze, opinie, gospodarka

Cushman & Wakefield: dobre otwarcie roku na polskim rynku nieruchomości handlowych

paulina bauer

Jak wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield, sektor nieruchomości handlowych zanotował w Polsce wyjątkowo dobry początek roku. W pierwszym kwartale oddano do użytku ponad 100 000 mkw. powierzchni, a rynek czeka na szereg otwarć nowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni 300 000 mkw. Głównym wyzwaniem, z którym mierzą się zarówno najemcy, jak i właściciele nieruchomości z tego segmentu jest natomiast wysoka inflacja, która przekłada się na spadek sprzedaży detalicznej w niektórych kategoriach zakupowych.

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w styczniu wzrosła zaledwie o 0,1% r-d-r, a w lutym spadła aż o 5,0% w porównaniu do 2022 roku. Wynik odnotowany w lutym jest najgorszy od stycznia 2021 roku, czyli okresu pomiędzy pierwszym a drugim lockdownem spowodowanym pandemią COVID-19. Pomimo napływu ponad 1,5 mln uchodźców z Ukrainy, którzy dokładają swoją cegiełkę do rozwoju naszego handlu, recesja konsumencka pogłębia się – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Ekspertka rynku handlowego w Cushman & Wakefield.

Szczególnie niepokojącym zjawiskiem jest fakt, że Polacy szukają oszczędności również w zakupach spożywczych, które razem z napojami i wyrobami tytoniowymi zanotowały spadek sprzedaży o 4,6%. Co ciekawe w kategoriach szczególnie ważnych dla rynku centrów handlowych, czyli mody oraz zdrowia i urody, sprzedaż detaliczna wzrosła w lutym odpowiednio o 9,9% oraz 2,7% r-d-r. Na plusie była także sprzedaż pojazdów samochodowych, motocykli i ich części (7,5%).

Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w lutym 2023 roku wyniósł natomiast 8,7%. Względem stycznia odnotowano niewielki wzrost o 0,4 pp., natomiast w porównaniu do poprzedniego roku spadek o 1,3 pp.

Cały pierwszy kwartał 2023 roku charakteryzował się wysoką odwiedzialnością, ze średnią wyższą o 18% r-d-r. Najwyższe wzrosty dotyczyły największych galerii o powierzchni ponad 60 000 mkw., które w marcu 2023 roku odwiedziło średnio około 860 000 osób na 1 obiekt handlowy, co stanowi 14% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku – komentuje Paulina Bauer, Dyrektorka Działu Zarządzania Nieruchomościami Handlowymi, Cushman & Wakefield.

Źródło: Cushman & Wakefield.