Rynek powierzchni handlowych

Centra handlowe w I kw. 2015 wg Colliers International

Tarasy Zamkowe_bird_view_3 (2)

Tarasy Zamkowe w Lublinie, mat. prasowe

667 tys. mkw. – tyle aktualnie buduje się nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce, w ramach nowych nieruchomości komercyjnych w tym segmencie, które będą oddawane od II kw. 2015 do IV kw. 2016. Sytuację na rynku centrów handlowych w I kw. tego roku wziął pod lupę w swoim najnowszym raporcie Colliers International.

Do największych nowo powstających obiektów zaliczyć należy poznańskie centrum handlowe Posnania (100 tys. mkw.), Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys.mkw.) oraz łódzką Sukcesję (46,3 tys. mkw.) – wynika z publikacji Colliers International „Rynek handlowy w Polsce I kw. 2015 r.”

Współczynnik powierzchni niewynajętej dla piętnastu największych polskich miast utrzymuje się na niskim poziomie ok. 2,7%. Najmniej wolnej powierzchni handlowej odnotowano w Warszawie (1,6%) i Trójmieście (1,8%), zaś najwięcej w Konurbacji Katowickiej (3,5%).

Podaż

W pierwszych trzech miesiącach 2015 r. ukończona została jedna duża handlowa nieruchomość komercyjna – Tarasy Zamkowe w Lublinie (38 tys. mkw.). Wśród mniejszych obiektów   wskazać można m.in. Galerię Sanok (7 tys. mkw.) czy park handlowy Era Park Wieluń (6 tys. mkw.).

Jak podkreślają twórcy raportu – dużą rolę w nowej podaży odegrały rozbudowy istniejących centrów handlowych. Ich udział wyniósł 51%. Do najważniejszych należy centrum handlowe Magnolia Park we Wrocławiu oraz Atrium Copernicus w Toruniu. Dodatkowo w nowej odsłonie zaprezentowano powiększone CH Ogrody w Elblągu.

Popyt

Eksperci Colliers wskazują, że w I kw. zadebiutowało w Polsce kilka nowych sieci zagranicznych  – m.in. salon z bielizną Esprit Bodywear w Galerii Krakowskiej, klub szwedzkiej sieci Fitness24 Seven w Galerii Dębiec w Poznaniu i sklep hiszpańskiej sieci Décimas z sektora mody w CH Magnolia Park we Wrocławiu.

Zwracają uwagę, że coraz więcej sieci handlowych decyduje się na sprzedaż swoich produktów po niższych cenach w sklepach outletowych. Trend ten dotyczy marek luksusowych np. Michael Kors w Fashion House Outlet Centre w Piasecznie oraz punkt sieci Pako Lorente w Galerii Sandecja w Nowym Sączu.

Prognozy

Eksperci wskazują, że po chwilowym wycofaniu nowych projektów z dużych miast, znów wiodące aglomeracje wracają „do gry”. Znajduje się tu ponad połowa nowo powstającej powierzchni. Z drugiej strony zainteresowanie deweloperów najmniejszymi rynkami nie słabnie. W miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców znajduje się ok. 30% powierzchni handlowej w budowie.

Ponadto rośnie zainteresowanie inwestorów obiektami zlokalizowanymi przy głównych ulicach handlowych miast. W Warszawie w miejscu domu handlowego Sezam powstanie budynek biurowy z parterem o funkcji usługowej, a w dawnym Holland Park przy Pl. Trzech Krzyży, obecnie Ethos, obiekt skupiający sklepy luksusowych marek. Także w Poznaniu trwają ostatnie prace związane z inwestycją Półwiejska_2 – w styczniu br. McDonald’s oraz LPP przejęły swoje lokale celem przeprowadzenia prac aranżacyjnych.