komentarze, opinie, gospodarka

Centra handlowe: deweloperzy wracają do dużych miast

Dominika Jędrak_Colliers. com10,5 mln mkw.  – tyle wynoszą całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Z ostatniego raportu Colliers International wynika, że w budowie znajduje się 745,8 tys. mkw., z czego 60% przypada na największe aglomeracje. W miastach małych (poniżej 100 tys. mieszkańców), które w 2014 r. cieszyły się największym udziałem w nowej podaży, zlokalizowane jest obecnie jedynie 25% powierzchni w budowie.

Największym rynkiem handlowym jest oczywiście aglomeracja warszawska m (ok. 1,4 mln mkw.). Jest to również rynek charakteryzujący się najwyższym poziomem siły nabywczej przypadającej rocznie na jednego mieszkańca (średnio blisko 43 tys. zł/mieszkańca rocznie). Najwięcej powierzchni centrów handlowych na mieszkańca przypada natomiast we Wrocławiu  (772 mkw./1000 mieszkańców) oraz Poznaniu (755 mkw./1 000 mieszkańców).

Duże miasta znów dominują na mapie inwestycji a świadczy o tym m.in. skala realizowanych projenktów: poznańskie centrum handlowe Posnania (99 tys. mkw.) oraz Wroclavia (64 tys. mkw.), która powstaje w miejscu dawnego wrocławskiego dworca PKS. Kolejne dwa duże obiekty to Zielone Arkady w Bydgoszczy (51 tys. mkw.) oraz łódzka Sukcesja (46,3 tys. mkw.).

Jeśli chodzi popyt Colliers zaznacza, że w  I poł. 2015 r. w Polsce swój debiut miało kilkanaście zagranicznych sieci. Oferta modowa warszawskich centrów handlowych powiększyła się m.in. o sklep brytyjskiej sieci Superdry otwarty w czerwcu w Złotych Tarasach, sklep francuskiej sieci Kiabi otwarty w kwietniu w Blue City, czy francuski format sklepu z obuwiem sportowym Courir, który od czerwca znajduje się w Galerii Mokotów. Z kolei w Krakowie swój debiut miał salon z bielizną Esprit Bodywear (Galeria Krakowska), a we wrocławskim centrum handlowym Magnolia Park otwarto pierwszy w Polsce sklep hiszpańskiej sieci Décimas, oferującej obuwie i odzież sportową.

Do trendów – oprócz nowych najemców handlowych można zaliczyć także wykorzystanie powierzchni centrów pod nowe funkcje – m.in.  biura coworkingowe, biblioteki czy punkty porad prawnych. W kwietniu br. w rzeszowskim Millenium Hall otwarta została galeria sztuki współczesnej Degart Galerie, a w czerwcu w gdyńskim CH Batory w ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną powstał Biblio-Punkt.

Średni współczynnik pustostanów w ośmiu największych aglomeracjach wyniósł na koniec I poł. 2015 r. 2,7%. Najwyższy poziom współczynnika powierzchni niewynajętej odnotowano w Krakowie (3,7%) i Poznaniu (3,7%). Najmniej wolnej powierzchni znajduje się natomiast w Warszawie (1,5%).

— Jednym z obserwowanych obecnie trendów na rynku centrów handlowych jest rosnące wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Przykładem są tzw. beacony – rozmieszczone w obiekcie nadajniki, które w połączeniu z odpowiednią aplikacją mobilną umożliwiają komunikację z klientem w oparciu o jego lokalizację, wspierając tym samym sprzedaż. Nowe technologie będą coraz odważniej wkraczać do centrów handlowych i urządzeń mobilnych ich klientów — podsumowuje Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.